Saturday, April 30, 2011

WASIAT

Khalifah Fil Ardhi  (Syeikh Abdul Kadir Jailani)

"Bila Anda lepaskan kedirian Anda atau mati dari makhluk, maka anda akan terbebas dari belenggu dunia. Anda berhak mendapatkan limpah rahmatNya, yakni Allah akan memastikan nafsu-nafsu kedirian Anda. Bila anda telah berada pada darjat ini, maka dikatakan kepada Anda: "Semoga Allah melimpahkan rahmatnya kepadamu" Anda akan mendapatkan diri Anda tanpa kehendak dan nafsu yang kemudiannya Anda akan beroleh rahmat menjadi makhluk hidup dalam kehidupan yang baru menjadi manusia yang benar-benar manusia.

Dalam kehidupan yang kedua ini Anda akan mempunyai kewujudan dan keperluan yang lain. Semua pintu dunia dan akhirat terbuka. Anda dikayakan dengan tidak tercium kekurangan. Engkau akan mendapat naungan berkat tanpa mendapat murka lagi .Anda akan sentosa dengan tidak merasa ketakutan lagi. Anda akan selalu di sampingNya, dimuliakan tanpa terhina lagi. Anda akan disucikan dari segala kekotoran dan tak tersinggung lagi. Engkau akan mempunyai keperibadian baru keperibadian Islami khalifah Fil Ardhi."

Friday, April 29, 2011

TITISAN TINTA - SIRI 13

SIFAT-SIFAT TERPUJI: SYUKUR
SYUKUR ialah salah satu daripada sifat terpuji (Mahmudah) dan ia selalu dikaitkan dengan sifat sabar. Kita sentiasa disuruh bersyukur terutama sekali apabila kita memperoleh nikmat Allah. Adalah menjadi kebiasaan bagi masyarakat kita mengadakan majlis atau aktiviti keagamaan sebagai tanda kesyukuran apabila mendapat sesuatu kejayaan atau pencapaian yang kita harapkan.  Antara contohnya ialah seperti apabila mendirikan rumahtangga, mendapat cahaya mata, perniagaan yang menguntungkan, berangkat menunaikan fardhu haji, berjaya dalam pelajaran, pekerjaan dan lain-lain.
Namun satu hakikat yang patut kita semua insafi ialah bahawa  semua nikmat yang kita (penerima nikmat) perolehi itu datangnya dari Allah SWT (pemberi nikmat) kerana sifatNya Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Pernahkah kita hitung pelbagai nikmat Allah yang telah kita kecapi semenjak kita dilahirkan, dibesarkan, dididik, menjalani pengehidupan hinggalah nanti ke akhir hayat kita. Nikmat Allah untuk makhluknya begitu luas dan tidaklah terhitung.
Sifat  syukur ini seperti juga sifat-sifat terpuji yang lain seperti takut dan taat kepada Allah dan sabar  mempunyai kedudukan dan kemuliaan tertentu di sisi Allah SWT. Perhatikan dan fikirkan sedalam-dalamnya beberapa firman Allah berkaitan sifat syukur ini.
Allah berfirman “(Nikmat berkiblatkan Kaabah yang Kami berikan kepada kamu itu), samalah seperti (nikmat) Kami utuskan kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu (iaitu Muhammad) yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu dan membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan mengajarkan kamu kandungan kitab (Al-Quran) serta Hikmah Kebijaksanaan dan mengajarkan kamu apa yang belum kamu ketahui.” (Al-Bakarah: 151)
Firman seterusnya “Oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).”(Al-Bakarah:152)
“Apakah gunanya Allah menyeksa kamu sekiranya kamu bersyukur (akan nikmatNya) serta kamu beriman (kepadaNya)? Dan ingatlah Allah sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya) lagi Maha Mengetahui (akan hal keadaan mereka).” (An-NIssa’: 147)
Allah berfirman: “Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu satu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh Allah). Dan (dengan yang demikian) sesiapa yang menghendaki balasan dunia, Kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, Kami berikan bahagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur.” (A-Li’ Imraan: 145)
Semua firman di atas dengan terang dan jelas memberi perintah kepada manusia supaya bersyukur kepada Allah SW dan Dialah yang memberi balasan terhadap orang-orang yang bersyukur itu.
Baginda SAW bersabda mengenai sifat syukur dan orang bersyukur. Antara sabda-sabda Baginda SAW itu bermaksud:
“Sesungguhnya Allah suka kepada hambaNya, jika makan atau minum, lalu mengucapkan Alhamdulillah.”
“Apabila Allah menghimpunkan makhluk yang pertama hingga yang akhir, maka datang penyeru, berseru dengan suara yang dapat didengar oleh semua makhluk. Kini akan diketahui oleh semua makhluk, siapakah yang patut mendapat penghomatan pada hari ini. Bangunlah orang-orang yang biasa merenggangkan  pinggangnya  dari tempat tidur, maka bangunlah mereka, dan sedikit. Kemudian seruan kedua: Bangunlah orang-orang yang tidak dapat dilalaikan oleh dagangan (jual-beli) untuk zikir kepada Allah, maka bangunlah mereka, hanya sedikit. Kemudian seruan ketiga: Bangunlah mereka yang selalu bersyukur memuji Allah dalam senang dan susah, maka bangkitlah mereka, dan merekpun hanyalah sedikit. Kemudian diadakan hisab untuk semua orang.”
“Dua macam nikmat yang kebanyakan manusia rugi (kecewa) dalam menerima keduanya, iaitu sihat afiat dan libur (tidak ada kerja). Yakni  jarang orang yang dapat menggunakan betul-betul masa sihat dan libur itu.”
Dalam satu rumusan ringkas Imam  Al-Ghazali memberikan satu penjelasan yang begitu menarik mengenai perkara syukur dan kata beliau
“Syukur itu adalah merupakan makam yang tertinggi dari segala makam, kerana bersyukur itu sendiri adalah dimaksud dan bukan merupakan  alat, kerana itu syukur itu sendiri terdiri dari tiga perkara:”
“ILMU PENGETAHUAN – Ilmu pengetahuan yang dimaksudkan ialah pengetahuannya mengenai  nikmat dan pemberi  nikmat, bahawa nikmat seluruhnya dari Allah dan Dia sendiri yang memberikannya kepada orang yang dikehendakiNya. Sedang yang lain hanya sebagai perantara sampainya nikmat tadi.
Tentunya pengetahuan dan keyakinan yang demikian itu bersumber dari tauhid yang mendalam, dengan tauhid yang kuat orang akan mengenal bahawa apa sahaja yang ada di dalam alam semesta ini adalah merupakan ciptaanNya, dan semua macam nikmat adalah daripadaNya.
Kerana keyakinan inilah ia selalu memujinya, dan tidak akan timbul keinginan memuji kalau orang berkeyakinan bahawa nikmat itu datang dari yang lainnya. Tanpa keyakinan yang demikian itu, tidaklah sempurna pujian, pengenalan dan kesyukuran kepada Allah. Adapun gerak lidah dalam memuji hanya sebagai tanda keyakinannya tadi.”
“SIKAP JIWA – Sikap jiwa yang tetap dan tidak berubah adalah sebagai akibat dari pengetahuan dan keyakinan tadi, yang mendorongnya selalu senang dan mencintai kepada yang memberikan nikmat, dalam bentuk ketundukan dan kepatuhan hati serta membesarkan yang memberikan nikmat, kalau kerana hanya mencintai nikmat, tidalah dapat dikatakan ia mensyukuri nikmat.”
“PERBUATAN – Perbuatan ialah mempergunakan nikmat yang telah diterimanya utuk bukan yang berbuat maksiat kepada Allah, sikap yang demikian itu hanya terjadi kalau seseorang telah mengenal kebijaksanaan Allah dalam menciptakan seluruh makhlukNya ini. Sikap yang demikian hanya diberikan Allah kepada hambaNya yang dikehendakiNya saja, kerana itu sesiapa yang ingin menjadi manusia yang selalu mensyukuri nikmat Allah, hendaklah ia mengikuti sunnah, memelihara hukum-hukum Allah, dengan demikian Allah akan membukakan rahsia kesyukuran itu kepadanya.”
Dari penjelasan di atas kita patut  sedar dan insaf terhadap beberapa perkara pokok mengenai sifat syukur ini. Antaranya ialah:
  • Syukur itu merupakan perintah Allah dan Dialah yang memberi blasan kepada orang-orang yang bersyukur. Semua nikmat yang kita perolehi datangnya dari pemberi nikmat iaitu Allah, dan yang lainnya hanyalah perantara sampainya nikmat tersebut.
  • Semua orang Islam (mukmin) wajib bersyukur atas semua nikmat yang Allah kurniakan baik yang dahulu, sekarang atau akan datang. Kita mestilah bersyukur dalam semua ketika dan keadaan, dalam susah dan senang.
  • Kita kena memiliki pengetahuan, kekuatan jiwa dan perbuatan atau tingkahlaku yang betul dalam menghayati kesyukuran. Syukur yang sebenar-benarnya adalah sifat dan amalan orang-orang yang kuat iman dan beramal soleh.
  • Apakah yang akan terjadi dan kesudahannya jika kita tidak bersyukur kepada Allah?
  • Adakah kita sentiasa bersyukur kepada Allah dalam  kehidupan kita sehari-hari dengan penuh keihklasan?
Salam sejahtera. Wassalam!

GETARAN JIWA - AKU DAN KAU


AKU DAN KAU MILIK DIA

Apakah Aku dan Kau
Memadu kasih sejati setia
Kau utusan dari alam tinggi
Aku melata di pentas bumi
Kaulah nyawa Kaulah jiwa
Bersatu kita jelajahi dunia
Direbut masa beredar
Gelumang dosa pahala
Redah dugaan pancaroba
Ada menang ada kecundang
Aku dan Kau tak sekuat mana
Paduan  iman ilmu dan amal
Masih goyang diancam dunia
Mungkinkah dapat kiranya
Kita perteguhkan jiwa raga
Di ujung usia mungkin tak lama
Tiba saat sampai ketikanya
Kau pasti kembali ke magligai Azali
Tinggalkan aku di sini-sepi sendiri
Punah ranah hancur lumat
Dan apakah  cerita kita
Sudah sampai penghujungnya
 Atau kita jumpa  semula
Menurut atur janjiNya
Bila dunia sudah Kiamat
Kita dipanggil diseru
Bertemulah untuk kali kedua
Di alam Akhirat ciptaanNya
Apakah kita mendapat bahagia
Daripada Yang Maha Adil Bijaksana
Aku dan Kau milik Dia

Kelana Putera,                                    
Dungun 29 April 2011
Bersamaan 25 Jamadil Awal 1432


Wednesday, April 27, 2011

WASIAT

MACAM-MACAM KEMULIAAN (Ibnu Ata')

"Kalau telah sampai kepada Hadratul quds (pengertian tentang kemahasucian zat Allah dan Basatul ins (sampai kepada kesempurnaan sifat-sifat Allah, sehingga tidak ada yang dipandang oleh jiwanya melainkan Allah), maka kepadanya dianugerahkan beberapa macam keramat (kemuliaan), dan diantaranya:

1. MUFATIHAH, ialah dibukakan hatinya sehingga dalam pandangan hatinya tidak lagi menghubungkan segala peristiwa kepada hukum sebab-akibat, tetapi sebab pertama ialah Allah, dan dengan demikian merasailah ia akan kemanisan dan kelazatan iman.

2.MUWAJAHAH, ialah ingatan hatinya dihadapkan kepada Allah dan untuk mengingat Allah, sehingga tidak ada lagi dalam ingatannya melainkan Allah, dan Allah membukakan pintu hatinya sehingga imannya kian hari kian bertambah kuat, dan disingkapkan kepadanya rahasia-rahasia yang ghaib.

3.MUTHALA'AH iaitu tersingkap pengenalannya kepada dirinya sebagai salah satu makhluk yang selalu menggantungkan segala-galanya kepada Khaliknya, yang dinamakan farg dan kental pula ia kepada Allah sebagai sumber segala-galanya. Sikap yang demikian dinamakan jama.

4. MUSYAHADAH iaitu dibukakan baginya pengetahuannya hingga sampai kepada haqqul yaqin, yang tidak bercampur dengan waham dan ragu.

5. MUHADATSAH, iaitu Allah memanggil dan menyerunya, baik dari alam musyahadah maupun dari alam malakut, seperti yang terjadi pada diri Nabi Musa a.s, yang mana Allah berbicara kepadanya melalui pohon kayu.

6. MUJALASAH, iaitu Allah melimpahkan karunia Nya dan nikmat Nya yang terus menerus dan tiada henti-hentinya."


Sunday, April 24, 2011

TITISAN TINTA - SIRI 12

SIFAT-SITAT TERPUJI: SABAR

Sabar ialah salah satu sifat terpuji (Mahmudah)  yang mempunyai keutamaannya tersendiri disisi Allah Taala. Secara ringkasnya sabar itu ialah kemampuan seseorang untuk menahan dirinya terhadap sesuatu khususnya dalam mentaati perintah dan menjauhkan larangan Allah SWT.

Terdapat banyak firman Allah SWT mengenai sabar dan perkara yang berkaitan dengan sifat sabar. Sebahagian daripada darjat-darjat kemuliaan dan kebajikan teah dihubungkan dengan sifat sabar dan dijadikan sebagai balasan bagi sifat ini dan orang-orang yang bersifat dengannya.  Dalam surah Al-Bakarah ayat 155 hingga 157 Allah SWT berfirman
"Demi sesungguhnya Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa kesusahan, mereka berkata "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.' Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk hidayahNya."
Ayat-ayat ini dengan jelas menunjukkan ujian Allah SWT terhadap manusia berupa perasaan takut, kesulitan dan kesusahan tertentu. Namun kepada orang-orang yang bersabar Allah SWT minta disampaikan berita gembira aitu mereka akan memperoleh  pelbagai kebajikan, rahmat dan petunjuk hidayahNya.



Dalam surah Al-Zumar ayat 10 Allah SWT menyeru kepada Nabi Muhammad SAW dengan firmannya "Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanku ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu), "Wahai hamba-hambaKu yang beriman. Bertawakallah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). Dan (ingatlah) bumi Allah ini luas untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas. Sehingga orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira."
Baginda SAW  bersabda menceritakan megesifat sabar dan antaranya  ialah:

"Sabar itu adalah setengah keimanan"

"Sabar itu satu perbendaharaan daripada perbendaharaan syurga."

Persoalanya ialah: Mengapa kita perlu bersifat  sabar dan apakah tahap atau tingkat kesabaran kita itu?

Sabar ialah sebahagian daripada keimanan dan ia merupakan satu sifat yang amat diperlukan untuk menjalani hidup dalam semua masa, tempat dan keadaan. Sifat sabar akan memastikan diri setiap muslim mendapat rahmat dari Allah Taala di dunia dan di akhirat. Para Nabi dan Rasul menghadapi ujian yang amat getir berupa ancaman perang, penentangan, kesusahan dan kesulitan yang menguji keimanan, ketaatan dan kesabaran masing-masing 

Perkara ini diterangkan oleh Allah SWT dalam Al-Quran seperti dalam riwayat Nabi Noh, Nabi Musa, Nabi Isa, Nabi Ibrahim dan Nabi Muhammad SAW. Semua Nabi dan Rasul ini telah dimusuhi dan ditentang hebat  oleh kaum-kaum mereka sendiri dalam usaha menegakkan perintah dan agama Allah. Mereka menghadapinya dengan tahap keimanan, kebijaksanaan dan kesabaran yang paling tinggi.

Sifat sabar mempunyai pengertian yang luas dan berkait secara langsung dengan keimanan kepada Allah SWT. Imam Al-Ghazali memberikan penjelasan terperinci mengenai sifat sabar ini dengan  membahagikannya tkepada tiga bahagian iaitu:

Bahagian pertama, Yang berkaitan dengan sabar atas ketaatan dan atas maksiat. (a) Sabar atas ketaatan iaitu menyentuh soal-soal dalam mengerjakan perintah Allah seperti taat dan sabar dalam mendirikan solat, mengeluarkan zakat dan lain-lain perintah wajib. Dalam urusan mengerjakan haji dan keluar untuk berjihad ke medan perang misalnya kita memerlukan kesabaran yang  begitu tinggi.
(b) Sabar atas maksiat iaitu kekuatan diri untuk mengawal dan menahan hawa nafsu dan anggota dari melakukan perbuatan maksiat seperti mengumpat, berbohong, riya', suka dipuji dan berbagai perkara lain.

Bahagian kedua - Yang tiada berkaitan dengan ikhtiar, tetapi ia boleh berikhtiar untuk menolongnya. Contohnya ialah kesabaran dalam menghadapi perbuatan atau perkataan, atau dianiayai dirinya atau hartanya. Maka orang itu bersabar dan tidak menuntut balas atas perbuatan itu. Sifat sabar seumpama ini adakala menjadi wajib dan adakala menjadi lebih utama. Allah SWT sebenarnya memuji orang yang sabar, mengambil sikap mengalah dan suka memaafkan.

Firman Allah SWT mengenai hal ini ialah "Jika kamu membalas, maka hendaklah kamu membalas setanding dengan penyiksaan yang ditimpakan ke atas kamu,  tapi jika kamu bersabar (memaafkan), sesungguhnya itulah yang terbaik bagi orang-orang yang bersabar." (an-Nahl: 126)

Bahagian Ketiga, Yang tiada kaitan dengan lingkungan ikhtiar sama sekali seperti ditimpa berbagai jenis musibah. Misalnya kematian, kemalangan, kemusnahan harta benda, kecederaan anggota dan lain-lain bala bencana atau mala petaka yang ditentukan Allah SWT. Semua kecelakaan yang menimpa ini sebenarnya satu ujian yang akan mengukur makam (darjat) kesabaran seseorang hamba.

Ringkasnya kesabaran itu ialah satu sifat dan  kekuatan diri anugerah Allah SWT yang tetap memberikan banyak faedah mujahadah  (memburu hawa nafsu) untuk kebaikan diri dalam kehidupan dunia dan agama. Sebagai orang Mukmin kita  amat perlu mempunyai kesabaran yang tinggi untuk melawan sifat-sifat keji yang bersarang dalam hati dan dilakukan oleh anggota badan kita sendiri.

Orang Mukmin yang sejati sebenarnya hidup dengan  sifat-sifat sabar dan syukur dalam semua ketika dan keadaan iaitu semasa berada dalam nikmat dan juga  semasa dalam kesusahan dan kesulitan termasuklah bala bencana. Bagi orang Mukmin kedua-dua keadaan ini adalah baik belaka sebagaimana sabda Baginda SAW bermaksu "Amat pelik bagi urusan orang Muslim. Sesungguhnya segala urusannya baik belaka. Tidak mungkin didapati pada sesiapapun kecuali bagi orang Mukmin. Sekiranya ia mendapat sesuatu kebaikan maka ia bersyukur. Itu adalah kebaikan baginya. Ketika ia ditimpa bencana ia bersabar. Itu adalah baik baginya."

Satu lagi sabda Baginda SAW yang ingin saya jadikan penutup siri ini yang bermaksud "Tiga macam, siapa yang mendapatkannya ia telah mencapai kebaikan dunia akhirat.  Redha pada qadha dan takdir, sabar atas bala ujian dan berdoa di waktu senang".

Sekian salam sejahtera, wassalam.





RENUNGAN MINDA HATI BUDI

MENGUBATI KESEDIHAN HATI MEMERLUKAN KEKUATAN DIRI

Dale Carnegie meneruskan bicaranya dalam bab pertama dengan memaparkan pelbagi pengalaman individu yang mengalami kesedihan hati dengan tahap kebimbangan dan kerisauan yang tinggi. Tekanan mental  dan emosi boleh berpunca daripada pelbagai sebab dan keadaan yang berbeza,  jenis masalah dan keadaannya.

Ringkasan Bahagian Pertama (Bab 1, 2 dan 3) bukunya mengandungi kenyataan-kenyataan fundamental  yang harus anda ketahui tentang kesedihan hati dan cara-cara umum bagi mengatasinya. Ada tiga petunjuk yang telah diberikan.

Petunjuk 1- Jika anda ingin membuang rasa sedih, buatlah seperti yang dilakukasn oleh Sir William Osler iaitu "Hiduplah dalam jangka waktu yang terhad." Jangan risau tentang soal masa depan. Nikmatilah hidup setiap hari hingga masa hendak tidur sampai esoknya.

Petunjuk 2 - Jikalau anda mengalami kesusahan atau kesulitan sehingga  anda didesak agar tidak bergerak lagi, cuba ubat mujarab yang dibuat oleh Willis H. Carrier:


a.Bertanyalah pada diri anda sendiri demikian, "Jika saya tidak dapat menyelesaikan masalah, keadaan yang paling buruk apakah yang akan menimpa diri saya?

b. Sediakan mental anda untuk menerima hal yang paling buruk tersebut.

c. Kalau anda sudah menerima secara batin, dengan tenang berusahalah memperbaiki hal yang paling buruk tersebut.

Petunjuk 3 - Ingatlah selalu bahawa kesedihan hati dibayar dengan harga yang mahal, iaitu dengan kesihatan anda, "Pengusaha yang tidak dapat mengatasi kesedihan hati akan mati muda."

Sebab kesedihan hati yang begitu mendalam  boleh dialami oleh sesiapa saja  yang  merasa terlalu kecewa atau putus asa, mengalami kebuntuan dalam mencari jalan penyelesaian yang difikirkan paling baik dan keyakinan diri yang semakin pudar. Ada  banyak sebab yang boleh jadi saling berkaitan satu sama lain yang menyebabkan kesedihan hati yang begitu mendalam.

Dari kes-kes yang dikemukakan, antara punca kesedihan hati yang begitu ketara ialah seperti kegagalan dalam perniagaan atau kehilangan karier, sakit fizikal yang teruk dan begitu mengancam, kegagalan perkahwinan yang membawa kepada kehancuran rumahtangga atau keluarga. Kesedihan, kebingungan, kebimbangan, kerisauan, kecewa dan putus asa sebenarnya merupakan penyakit masyarakat moden yang semakin bertambah akibat pelbagai bentuk tekanan mental dan emosi.

Mungkin sekali hanya kes-kes yang serius dan kritikal sahaja yang  dirujukkan kepada pakar-pakar untuk tujuan rawatan dan pemulihan. Tentulah begitu ramai para pesakit atau orang yang mengalami tekanan mental dan emosi ini berdiam diri, cuba menyelesaikan sendiri masalah mereka atau menganggapnya sebagai perkara biasa.


Antara tip yang diberikan sebagai resepi mujarab untuk mengatasi kesedihan hati ialah:

1. Tanyakan pada diri anda sendiri. Kemungkinan paling buruk apakah yang boleh terjadi?

2. Bersedialah untuk menerima kemungkinan paling buruk itu, kalau memang begitu.

3. Kemudian dengan tenang cubalah perbaiki kemungkinan yang paling buruk itu.

Perbincangan selanjutnya menekankan bahawa setiap orang harus dapat pastikan apakah akibat kesedihan hati yang mungkin atau akan  anda hadapi? Pengarang mengemukakan beberapa pengalaman yang begitu menarik di mana, orang yang mengalami kesedihan hati itu dapat benar-benar mengenalpasti akibat kesedihan hati yang mereka hadapi. Langkah ini membolehkan jalan penyelesaian yang terbaik dirancang dan dibuat sehingga mereka akhirnya berjaya mengatasi masalah kesedihan hati masing-masing. Pengarang menutup bab ini dengan suatu petikan. "Pengusaha yang tidak dapat mengubat kesedihan hati akan mati muda."







Saturday, April 23, 2011

RENUNGAN MINDA HATI BUDI

GODAAN DAN TIPU DAYA IBLIS dan SYAITAN

Keturunan umat manusia menjadi sasaran kepada godaan, hasutan dan tipu daya iblis dan syaitan. Hal ini telah bermula seawalnya semasa Adam dan Hawa berada di dalam sorga sehingga kedua pasangan suami isteri pertama yang diciptakan Allah SWT itu diperintah turun ke alam dunia. Keengkaran iblis menghormati Nabi Adam telah berlaku lebih awal apabila iblis tidak tunduk hormat  kepada Adam sebagaimana perintah Allah  sedangkan semua  malaikat-malaikat berbuat demikian. Iblis begitu angkuh dan sombong kerana mendakwa dirinya yang Allah ciptakan dari api itu jauh lebih mulia daripada Adam yang dicipta daripada tanah. Dengan itu iblis telah menerima hukuman laknat oleh Allah SWT. Iblis menerimanya dan meminta izin daripada Allah SWT untuk terus  menggoda dan menyesatkan keturunan manusia dan Allah SWT telah memberi izin atas permintaan itu sehinggalah pada Hari Kiamat kelak.

Peristiwa pertama godaan dan tipu daya iblis ini berlaku di dalam sorga apabila kedua-dua Adan dan Hawa telah mendekati pokok larangan dan memakan buahnya.  Sebelum itu Allah berfirman "Wahai Adam, tinggallah engaku dan isterimu dalam sorga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja yang kamu berdua sukai, dan janganlah kamu berdua hampiri pokok ini: (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamiu dari golongan orang-orang yang zalim." (al-Bakarah: 35).

Iblis mengambil kesempatan  terhadap Adam dan Hawa sehingga kedua-duanya melanggar perintah larangan Allah ini. Berikutan dengan itu Allah memerintah dengan firman "Turunlah Kamu! Sebahagian dari kamu telah menjadi musuh kepada sebahagian yang lain: dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, sehingga mendapat kesenangan hingga kesuatu masa (mati) (Al-Bakarah: 36)

Allah berfirman dengan memberi peringatan kepada manuia "Sesungguhnya syaitan bagimu adalah musuh, maka jadikanlah dia sebagai musuh." (Al-Fathir; 6). Baginda SAW menjelaskan lagi perihal berkiatan dengan ancaman dan godaan iblis dan syaitan.  Antara sabda-sabda Baginda SAW itu ialah:

"Sesungguhnya syaitan menjalar dalam tubuh manusia bagaikan aliran darah. Maka bendunglah aliran itu dengan lapar."

"Tergesa-gesa itu adalah dari syaitan dan berhati-hati itu dari Allah. Ketika tergesa-gesa syaitan meniupkan kejahatan kepada seseorang sekiranya dia tidak tahu."

Ada satu cerita yang megisahkan perihal Baginda SAW dengan para sahabat dimana  "Rasulullah menggariskan untuk kami satu garisan seraya bersabda "Ini jalan Allah." Kemudian menggariskan beberapa garisan di kanan dan kiri seraya bersabda "Ini beberapa jalan syaitan di mana syaitan menyeru kepadanya." Baginda SAW membaca ayat dari firman Allah "Sesungguhnya ini jalanKu yang lurus, ikutilah ia, dan jangan ikuti jalan-jalan syaitan nanti bercerai berai kamu dari jalanNya." (al-An'am: 153)

Pada umumnya ada 10 jalan di mana syaitan dapat menembus anak Adam, keturunan umat manusia seluruhnya dan jalan-jalan itu ialah:

Dari sifat tamak (rakus)
Dari panjang angan-angan dan lamunan
Dari keinginan istirehat dan nikmat
Dari ujub dan bangga diri
Dari meremehkan kawan dan tidak menghargai mereka
Dari sifat hasad (dengki khianat)
Dari sifat riak dan pujian orang
Dari sifat kikir (bakhil)
Dari sifat sombong
Dari sifat jahat sangka

Berhubung dengan godaan dan hasutan iblis dan syaitan ini, terdapat pelbagai cerita yang mengisahkan bagaimana para rasul dan nabi juga dicuba oleh iblis dan syaitan dengan pelbagai cara seperti yang dialami oleh Nabi Musa dan Nabi Muhammad SAW. Baginda SAW berkesempatan bertanya kepada iblis (setelah diperintah Allah Taala) untuk datang dan menjawab soalan-soalan yang akan ditanya oleh Baginda SAW kepadanya. Iblis telah menemui Baginda SAW dengan menyamar sebagai seorang tua yang bertongkat.

Baginda SAW bertanya: "Ya malaun, berapakah musuh-musuhmu dari unatku?

Jawab Iblis, 15 orang: 1. Engkau, 2. Imam yang adil, 2. Orang kaya yang merendah diri, 5. Orang alim yang kusyuk, 6. Orang mukmin yang suka menasihati, 7. Oang yang taubat dan tetap pada taubatnya,  8. Orang mukmin yang murah hati, 9. Orang yang menjauhkan diri segala yang haram, 10. Orang yang tetap wuduk (jika terbatal mengambil wuduknya lagi), 11. Orang mukmin yang banyak sedekah, 13. Orang mukmin yang banyak jasa dan gunanya kepada manusia, 14. Orang yang membawa Al-Quran dan selalu membacanya (menghafal atau mengerti), 15. Orang yang suka sembahayang tahjud malam, sedangkan orang-orang lain tidur nyenyak.

Dan siapakah kawan-kawanmu dari umatku?

 1. Raja yang zalim, 2. Orang kaya yang sombong, 3. Pedagang atau peniaga yang khianat, 4. Orang yang jadi pemabuk (peminum arak), 5. Orang yang menjadi tukang adu domba (fitnah). 6. Pelacur, 7. Orang yang makan harta anak yatim, 7. Orang yang meremehkan sembahayang, 8. Orang yang tidak mengeluarkan zakat (penolak zakat), 9. Orang yang panjang angan-angan. Mereka itulah kawan dan sahabatku."

Daripada senarai orang-orang yang disebutkan tadi, lihatlah diri kita sendiri, isteri dan anak-anak kita yang menjadi tanggungjawab dan amanah Allah ini. Di manakah semuanya berada. Dalam senarai orang-orang yang menjadi musuh syaitan atau sebagai kawan dan sahabat syaitan? Kalau begitu apakah yang dikita patut lakukan.

Semua orang mukmin berhasrat memilih jalan yang lurus. Ada dua jalan iaitu jalan Allah SWT dan jalan iblis dan syaitan. Pilihlah sepenuhnya jalan yang Allah tunjukkan agar kita beroleh kesejahteraan di dunia dan lebih-lebih lagi di Hari Akhirat.

Hidup di dunia ini sememangnya  sebagai ujian dan dugaan dari Allah.  Siapakah yang lebih beriman, berilmu dan beramal soleh. Tapi jalannya bukan mudah kerana kira sentiasa berhadapan dengan musuh. Selain iblis dan syaitan yang terang dan jelas menjadi musuh kita, Ada lagi  musuh-musuh lain turut mengancam hidup kita.

Nafsu syahwat, kelemahan iman, kebekuan hati, keterbatasan ilmu, pesonaan dan kegilaan terhadap dunia dan percampuran dengan manusia yang bergelumang dengan segala macam kemungkaran dan maksiat boleh menyebabkan kita terus hanyut dan tenggelam. Tidak malu, tidak takut dan tidak taat kepada Allah SWT dan menyeleweng daripada ajaran Baginda Rasulullah SAW. Kita telahpun di seru agar tidak mencampakkan diri kita dan keluarga kita ke lembah kebinasaan. Saya akhiri renungan kali ini dengan firman Allah SWT "Seperti syaitan ketika berkata kepada manusia "kafirlah", setelah dia kafir syaitan berkata. "Sesungguhnya aku bebas dari engkau." (al-Hasyr: 16) Sekian, wassalam

Friday, April 22, 2011

SEMBANG-SEMBANG PENDIDIIKAN SIRI 2

SEMBANG-SEMBANG PENDIDIKAN – SIRI 2
Dalam siri pertama lalu saya telah mengemukan satu persoalan iaitu sejauh manakah matlamat Pendidkan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu telah dapat dicapai?
Persoalan ini ialah satu perkara pokok yang telah begitu lama diperkatakan dan diperdebatkan oleh pelbagai golongan seperti dikalangan pemimpin-pemimpin politik, ahli-ahli akademik,kaum pendidik, aktivis sosio-budaya termasuk pertubuhan-pertubuhan NGO pelbagai kaum.
Suatu hakikat yang patut disedari dan difahami ialah bahawa proses  pembentukan dan pembangunan yang berkaitan dengan persoalan ini adalah begitu rumit dan penuh dengan cabaran. Kesan penjajahan Inggeris yang begitu meluas dan mendalam telah meninggalkan banyak kesan negatif yang melemahkan usaha-usaha ke arah pembentukan sebuah negara bangsa yang taatsetia dan bersatupadu. Sistem ekonomi kapitalis dan pasaran bebas, dasar pendidikan dan pentadbiran Inggeris yang berasakan pecah dan perintah semuanya mengukuh pengasingan berasaskan kaum-kaum.
Hal ini jelas kelihatan dalam pengasingan mengikut fungsi-fungsi ekonomi, lokasi geografis, penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama, sistem pendidikan  mengikut kelompok kaum dan  pelbagai kegiatan sosial  dan budaya kaum masing-masing bukan sahaja tidak membantu usaha dan langkah kearah perpaduan masyarakat, bangsa dan negara yang berbilang kaum bahkan telah menjadi halangan dan cabaran yang besar.
Langkah dan usaha kearah pembinaan negara bangsa yang bersatupadu hanya jelas kelihatan dalam era kemerdekaan. Ia telah bermula seawalnya apabila kerajaan memperkenalkan Dasar Pelajaran Kebangsaan berasaskan Penyata Razak dan Ordinan Pelajaran 1956. Kesedaran akan betapa penting dan mustahaknya perpaduan antara kaum dinyatakan dengan jelas dalam Laporan  Razak yang telah menegaskan bahawa “Tujuan Dasar Pelajaran Kebangsaan di dalam negeri ini adalah untuk menyatukan semua budak-budak daripada semua bangsa dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran  yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur.” Laporan ini juga mencadangkan agar penyatuan kaum di negara ini dilakukan menerusi satu sistem yang bercorak Tanah Melayu.
Usaha menjadikan Bahasa Melayu (kini disebut sebagai Bahasa Malaysia} sebagai bahasa pengantar utama dalam  pendidikan negara dijalankan dengan penuh hemat, berperingkat-peringkat dalam satu tempoh yang agak panjang dan menghadapi pelbagai tentangan terutama sekali daripada golongan-golongan yang masih memandang bahasa Inggeris lebih utama, ketidak yakinan terhadap kemampuan Bahasa Melayu dan merasakan bahasa ibunda kaum masing-masing (kaum Cina dan India) tergugat dan dipinggirkan. Namun begitu dasar bahasa yang memartabatkan  Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar utama telah menjamin penggunaan bahasa Cina dan bahasa Tamil dalam arus perdana pendidikan negara.
Di bawah Dasar Pelajaran Kebangsaan ini, terdapat dua jenis aliran sekolah rendah iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah rendah jenis kebangsaan (Cina, Tamil dan Inggeris). Semua sekolah kebangsaan  yang sebelumnya merupakan sekolah rendah aliran Melayu menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan Cina dan Tamil  menggunakan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan diajarkan sebagai satu matapelajaran  secara berasingan.  Di semua sekolah SK, SJKC dan SJKT bahasa Inggeris diajarkan sebagai bahasa kedua. Manakala sekolah rendah aliran Inggeris terus menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu sendiri diajarkan sebagai satu matapelajaran wajib secara bersingan.
Proses pertukaran Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama bagi menggantikan bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah dilakukan secara berperingkat-peringkat mengikut keperluan dan jadual yang ditetapkan. Sekolah rendah aliran Inggeris mula menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 197.  Manakala di sekolah menengah aliran Inggeris penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 1978  bagi peringkat tingkatan tiga (Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran), peringkat tingkatan 5 aliran Sastera (SPM) pada tahun 1977 dan peringkat tingkatan enam (STP) pada tahun 1979. Bagi aliran Sains sekolah menengah pertukarannya adalah dua tahun di belakang aliran Sastera.
Selain penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua peringkat persekolahan seperti yang dijelaskan diatas, terdapat beberapa unsur dan langkah lain dalam usaha memupuk dan mengukuhkan perpaduan kaum, melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu seperti yang dihasratkan. Sejak mencapai kemerdekaan semua sekolah rendah dan menengah diwajibkan menggunakan kurikulum kebangsaan  yang sama dan serasgam iaitu dari segi matapelajaran dan kandungannya atau disebut sebagai sukatan pelajaran. Kurikulum kebangsaan ini diperkemas dan diperbaharui dalam dekad 1980an apabila KBSR mula diperkenalkan sepenuhnya pada tahun 1982 dan KBSM pada tahun 1988. Pada umumnya kedua-dua kurikulum ini adalah merujuk kepada matlamat-matlamat pendidikan seperti yang dinyatakan dalam FPN dan diperincikan lagi dalam dokumen kurikulum KBSR dan KBSM.
FPN secara keseluruhannya bertujuan mengembangkan lagim potensi murid dan pelajar secara menyelurh, seimbang dan bersepadu meliputi aspek-aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Matlamat utamanya ialah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupaan mencapai kesejahteraan diri serta menyumbang kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Di bawah KBSR dan KBSM ini terdapat pelbagai unsur penting yang dimasukkan bagi mencapai matlamat pendidikan kebangsaan termauklah matlamat melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu. Dalam tempoh lebih tiga dekad terakhir ini unsur-unsur berikut telah dimasukkan dan berlaku nilai tambah di sana sini dengan  sebab dan keperluan tertentu. Antaranya ialah amalan Bahasa Melayu dan nilai-nilai murni merentasi kurikulum, pemurnian kandungan dan aktiviti kokurikulum, pengenalan matapelajaran pendidikan moral, sivik dan kewarganegaraan , pengenalan program bahasa MBM dan MBI serta lain-lain termasuk kemahiran-kemahiran belajar dan berfikir, kaedah dan teknik bagi perkembangan kecerdasan pelbagai serta ICT.
Semua usaha dan langkah yang diambil bagi mencapai matlamat Dasar Pelajaran Kebangsaan untuk melahirkan bangsa Mlaysia yang taatsetia dan bersatupadu ini sebenarnya tidak dapat menjamin sepenuhnya hasrat itu kerana isu perpaduan kaum dan pembentukan generasi baru bangsa Malaysia itu memerlukan pelbagai perkara lain, selain proses pendidikan. Pembentukan pemikiran, sikap, nilai, dan semangat taatsetia dan bersatupadu sebenarnya dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan keadaan yang bersangkut paut dengan diri murid atau pelajar dan alam persekitaran luas seperti ekonom, politik, sosial dan budaya.
Semua usaha dan langkah kearah perpaduan  kaum, masyarakat dan negara sememangnya perlu memenuhi beberapa keperluan lain yang cukup penting dan begitu besar peranannya seperti keadilan dan perkongsian antara kaum dalam politik, ekonomi dan keadilan sosial diiringi dengan ilmu pengetahuan, sikap positif dan kesedaran yang amat tinggi. Pelaksanaan dasar dan program yang dilakukan oleh kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru, Pemuafakatan politik di bawah Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan) dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan berperanan besar dalam mencapai matlamat ini. Aktiviti-aktiviti kesedaran nasional,pengemblengan semangat patriotism, intergrasi wilayah antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak dan lain-lain program dan aktiviti bercorak kebangsaan dan Malaysia seperti  sambutan hari  kemerdekaan, kebudayaan, perpaduan, riadah, sukan, pelancungan, media, komunikasi dan lain-lain ternyata boleh memupuk dan mengukuhkan perpaduan masyarakat, bangsa dan negara.
 


SEMBANG-SEMBANG PENDIDIKAN – SIRI 2
Dalam siri pertama lalu saya telah mengemukan satu persoalan iaitu sejauh manakah matlamat Pendidkan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu telah dapat dicapai?
Persoalan ini ialah satu perkara pokok yang telah begitu lama diperkatakan dan diperdebatkan oleh pelbagai golongan seperti dikalangan pemimpin-pemimpin politik, ahli-ahli akademik,kaum pendidik, aktivis sosio-budaya termasuk pertubuhan-pertubuhan NGO pelbagai kaum.
Suatu hakikat yang patut disedari dan difahami ialah bahawa proses  pembentukan dan pembangunan yang berkaitan dengan persoalan ini adalah begitu rumit dan penuh dengan cabaran. Kesan penjajahan Inggeris yang begitu meluas dan mendalam telah meninggalkan banyak kesan negatif yang melemahkan usaha-usaha ke arah pembentukan sebuah negara bangsa yang taatsetia dan bersatupadu. Sistem ekonomi kapitalis dan pasaran bebas, dasar pendidikan dan pentadbiran Inggeris yang berasakan pecah dan perintah semuanya mengukuh pengasingan berasaskan kaum-kaum.
Hal ini jelas kelihatan dalam pengasingan mengikut fungsi-fungsi ekonomi, lokasi geografis, penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama, sistem pendidikan  mengikut kelompok kaum dan  pelbagai kegiatan sosial  dan budaya kaum masing-masing bukan sahaja tidak membantu usaha dan langkah kearah perpaduan masyarakat, bangsa dan negara yang berbilang kaum bahkan telah menjadi halangan dan cabaran yang besar.
Langkah dan usaha kearah pembinaan negara bangsa yang bersatupadu hanya jelas kelihatan dalam era kemerdekaan. Ia telah bermula seawalnya apabila kerajaan memperkenalkan Dasar Pelajaran Kebangsaan berasaskan Penyata Razak dan Ordinan Pelajaran 1956. Kesedaran akan betapa penting dan mustahaknya perpaduan antara kaum dinyatakan dengan jelas dalam Laporan  Razak yang telah menegaskan bahawa “Tujuan Dasar Pelajaran Kebangsaan di dalam negeri ini adalah untuk menyatukan semua budak-budak daripada semua bangsa dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran  yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur.” Laporan ini juga mencadangkan agar penyatuan kaum di negara ini dilakukan menerusi satu sistem yang bercorak Tanah Melayu.
Usaha menjadikan Bahasa Melayu (kini disebut sebagai Bahasa Malaysia} sebagai bahasa pengantar utama dalam  pendidikan negara dijalankan dengan penuh hemat, berperingkat-peringkat dalam satu tempoh yang agak panjang dan menghadapi pelbagai tentangan terutama sekali daripada golongan-golongan yang masih memandang bahasa Inggeris lebih utama, ketidak yakinan terhadap kemampuan Bahasa Melayu dan merasakan bahasa ibunda kaum masing-masing (kaum Cina dan India) tergugat dan dipinggirkan. Namun begitu dasar bahasa yang memartabatkan  Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar utama telah menjamin penggunaan bahasa Cina dan bahasa Tamil dalam arus perdana pendidikan negara.
Di bawah Dasar Pelajaran Kebangsaan ini, terdapat dua jenis aliran sekolah rendah iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah rendah jenis kebangsaan (Cina, Tamil dan Inggeris). Semua sekolah kebangsaan  yang sebelumnya merupakan sekolah rendah aliran Melayu menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan Cina dan Tamil  menggunakan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan diajarkan sebagai satu matapelajaran  secara berasingan.  Di semua sekolah SK, SJKC dan SJKT bahasa Inggeris diajarkan sebagai bahasa kedua. Manakala sekolah rendah aliran Inggeris terus menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu sendiri diajarkan sebagai satu matapelajaran wajib secara bersingan.
Proses pertukaran Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama bagi menggantikan bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah dilakukan secara berperingkat-peringkat mengikut keperluan dan jadual yang ditetapkan. Sekolah rendah aliran Inggeris mula menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 197.  Manakala di sekolah menengah aliran Inggeris penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 1978  bagi peringkat tingkatan tiga (Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran), peringkat tingkatan 5 aliran Sastera (SPM) pada tahun 1977 dan peringkat tingkatan enam (STP) pada tahun 1979. Bagi aliran Sains sekolah menengah pertukarannya adalah dua tahun di belakang aliran Sastera.
Selain penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua peringkat persekolahan seperti yang dijelaskan diatas, terdapat beberapa unsur dan langkah lain dalam usaha memupuk dan mengukuhkan perpaduan kaum, melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu seperti yang dihasratkan. Sejak mencapai kemerdekaan semua sekolah rendah dan menengah diwajibkan menggunakan kurikulum kebangsaan  yang sama dan serasgam iaitu dari segi matapelajaran dan kandungannya atau disebut sebagai sukatan pelajaran. Kurikulum kebangsaan ini diperkemas dan diperbaharui dalam dekad 1980an apabila KBSR mula diperkenalkan sepenuhnya pada tahun 1982 dan KBSM pada tahun 1988. Pada umumnya kedua-dua kurikulum ini adalah merujuk kepada matlamat-matlamat pendidikan seperti yang dinyatakan dalam FPN dan diperincikan lagi dalam dokumen kurikulum KBSR dan KBSM.
FPN secara keseluruhannya bertujuan mengembangkan lagim potensi murid dan pelajar secara menyelurh, seimbang dan bersepadu meliputi aspek-aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Matlamat utamanya ialah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupaan mencapai kesejahteraan diri serta menyumbang kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Di bawah KBSR dan KBSM ini terdapat pelbagai unsur penting yang dimasukkan bagi mencapai matlamat pendidikan kebangsaan termauklah matlamat melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu. Dalam tempoh lebih tiga dekad terakhir ini unsur-unsur berikut telah dimasukkan dan berlaku nilai tambah di sana sini dengan  sebab dan keperluan tertentu. Antaranya ialah amalan Bahasa Melayu dan nilai-nilai murni merentasi kurikulum, pemurnian kandungan dan aktiviti kokurikulum, pengenalan matapelajaran pendidikan moral, sivik dan kewarganegaraan , pengenalan program bahasa MBM dan MBI serta lain-lain termasuk kemahiran-kemahiran belajar dan berfikir, kaedah dan teknik bagi perkembangan kecerdasan pelbagai serta ICT.
Semua usaha dan langkah yang diambil bagi mencapai matlamat Dasar Pelajaran Kebangsaan untuk melahirkan bangsa Mlaysia yang taatsetia dan bersatupadu ini sebenarnya tidak dapat menjamin sepenuhnya hasrat itu kerana isu perpaduan kaum dan pembentukan generasi baru bangsa Malaysia itu memerlukan pelbagai perkara lain, selain proses pendidikan. Pembentukan pemikiran, sikap, nilai, dan semangat taatsetia dan bersatupadu sebenarnya dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan keadaan yang bersangkut paut dengan diri murid atau pelajar dan alam persekitaran luas seperti ekonom, politik, sosial dan budaya.
Semua usaha dan langkah kearah perpaduan  kaum, masyarakat dan negara sememangnya perlu memenuhi beberapa keperluan lain yang cukup penting dan begitu besar peranannya seperti keadilan dan perkongsian antara kaum dalam politik, ekonomi dan keadilan sosial diiringi dengan ilmu pengetahuan, sikap positif dan kesedaran yang amat tinggi. Pelaksanaan dasar dan program yang dilakukan oleh kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru, Pemuafakatan politik di bawah Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan) dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan berperanan besar dalam mencapai matlamat ini. Aktiviti-aktiviti kesedaran nasional,pengemblengan semangat patriotism, intergrasi wilayah antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak dan lain-lain program dan aktiviti bercorak kebangsaan dan Malaysia seperti  sambutan hari  kemerdekaan, kebudayaan, perpaduan, riadah, sukan, pelancungan, media, komunikasi dan lain-lain ternyata boleh memupuk dan mengukuhkan perpaduan masyarakat, bangsa dan negara.
 


SEMBANG-SEMBANG PENDIDIKAN – SIRI 2
Dalam siri pertama lalu saya telah mengemukan satu persoalan iaitu sejauh manakah matlamat Pendidkan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu telah dapat dicapai?
Persoalan ini ialah satu perkara pokok yang telah begitu lama diperkatakan dan diperdebatkan oleh pelbagai golongan seperti dikalangan pemimpin-pemimpin politik, ahli-ahli akademik,kaum pendidik, aktivis sosio-budaya termasuk pertubuhan-pertubuhan NGO pelbagai kaum.
Suatu hakikat yang patut disedari dan difahami ialah bahawa proses  pembentukan dan pembangunan yang berkaitan dengan persoalan ini adalah begitu rumit dan penuh dengan cabaran. Kesan penjajahan Inggeris yang begitu meluas dan mendalam telah meninggalkan banyak kesan negatif yang melemahkan usaha-usaha ke arah pembentukan sebuah negara bangsa yang taatsetia dan bersatupadu. Sistem ekonomi kapitalis dan pasaran bebas, dasar pendidikan dan pentadbiran Inggeris yang berasakan pecah dan perintah semuanya mengukuh pengasingan berasaskan kaum-kaum.
Hal ini jelas kelihatan dalam pengasingan mengikut fungsi-fungsi ekonomi, lokasi geografis, penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama, sistem pendidikan  mengikut kelompok kaum dan  pelbagai kegiatan sosial  dan budaya kaum masing-masing bukan sahaja tidak membantu usaha dan langkah kearah perpaduan masyarakat, bangsa dan negara yang berbilang kaum bahkan telah menjadi halangan dan cabaran yang besar.
Langkah dan usaha kearah pembinaan negara bangsa yang bersatupadu hanya jelas kelihatan dalam era kemerdekaan. Ia telah bermula seawalnya apabila kerajaan memperkenalkan Dasar Pelajaran Kebangsaan berasaskan Penyata Razak dan Ordinan Pelajaran 1956. Kesedaran akan betapa penting dan mustahaknya perpaduan antara kaum dinyatakan dengan jelas dalam Laporan  Razak yang telah menegaskan bahawa “Tujuan Dasar Pelajaran Kebangsaan di dalam negeri ini adalah untuk menyatukan semua budak-budak daripada semua bangsa dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran  yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur.” Laporan ini juga mencadangkan agar penyatuan kaum di negara ini dilakukan menerusi satu sistem yang bercorak Tanah Melayu.
Usaha menjadikan Bahasa Melayu (kini disebut sebagai Bahasa Malaysia} sebagai bahasa pengantar utama dalam  pendidikan negara dijalankan dengan penuh hemat, berperingkat-peringkat dalam satu tempoh yang agak panjang dan menghadapi pelbagai tentangan terutama sekali daripada golongan-golongan yang masih memandang bahasa Inggeris lebih utama, ketidak yakinan terhadap kemampuan Bahasa Melayu dan merasakan bahasa ibunda kaum masing-masing (kaum Cina dan India) tergugat dan dipinggirkan. Namun begitu dasar bahasa yang memartabatkan  Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar utama telah menjamin penggunaan bahasa Cina dan bahasa Tamil dalam arus perdana pendidikan negara.
Di bawah Dasar Pelajaran Kebangsaan ini, terdapat dua jenis aliran sekolah rendah iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah rendah jenis kebangsaan (Cina, Tamil dan Inggeris). Semua sekolah kebangsaan  yang sebelumnya merupakan sekolah rendah aliran Melayu menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan Cina dan Tamil  menggunakan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan diajarkan sebagai satu matapelajaran  secara berasingan.  Di semua sekolah SK, SJKC dan SJKT bahasa Inggeris diajarkan sebagai bahasa kedua. Manakala sekolah rendah aliran Inggeris terus menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu sendiri diajarkan sebagai satu matapelajaran wajib secara bersingan.
Proses pertukaran Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama bagi menggantikan bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah dilakukan secara berperingkat-peringkat mengikut keperluan dan jadual yang ditetapkan. Sekolah rendah aliran Inggeris mula menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 197.  Manakala di sekolah menengah aliran Inggeris penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 1978  bagi peringkat tingkatan tiga (Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran), peringkat tingkatan 5 aliran Sastera (SPM) pada tahun 1977 dan peringkat tingkatan enam (STP) pada tahun 1979. Bagi aliran Sains sekolah menengah pertukarannya adalah dua tahun di belakang aliran Sastera.
Selain penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua peringkat persekolahan seperti yang dijelaskan diatas, terdapat beberapa unsur dan langkah lain dalam usaha memupuk dan mengukuhkan perpaduan kaum, melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu seperti yang dihasratkan. Sejak mencapai kemerdekaan semua sekolah rendah dan menengah diwajibkan menggunakan kurikulum kebangsaan  yang sama dan serasgam iaitu dari segi matapelajaran dan kandungannya atau disebut sebagai sukatan pelajaran. Kurikulum kebangsaan ini diperkemas dan diperbaharui dalam dekad 1980an apabila KBSR mula diperkenalkan sepenuhnya pada tahun 1982 dan KBSM pada tahun 1988. Pada umumnya kedua-dua kurikulum ini adalah merujuk kepada matlamat-matlamat pendidikan seperti yang dinyatakan dalam FPN dan diperincikan lagi dalam dokumen kurikulum KBSR dan KBSM.
FPN secara keseluruhannya bertujuan mengembangkan lagim potensi murid dan pelajar secara menyelurh, seimbang dan bersepadu meliputi aspek-aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Matlamat utamanya ialah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupaan mencapai kesejahteraan diri serta menyumbang kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Di bawah KBSR dan KBSM ini terdapat pelbagai unsur penting yang dimasukkan bagi mencapai matlamat pendidikan kebangsaan termauklah matlamat melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu. Dalam tempoh lebih tiga dekad terakhir ini unsur-unsur berikut telah dimasukkan dan berlaku nilai tambah di sana sini dengan  sebab dan keperluan tertentu. Antaranya ialah amalan Bahasa Melayu dan nilai-nilai murni merentasi kurikulum, pemurnian kandungan dan aktiviti kokurikulum, pengenalan matapelajaran pendidikan moral, sivik dan kewarganegaraan , pengenalan program bahasa MBM dan MBI serta lain-lain termasuk kemahiran-kemahiran belajar dan berfikir, kaedah dan teknik bagi perkembangan kecerdasan pelbagai serta ICT.
Semua usaha dan langkah yang diambil bagi mencapai matlamat Dasar Pelajaran Kebangsaan untuk melahirkan bangsa Mlaysia yang taatsetia dan bersatupadu ini sebenarnya tidak dapat menjamin sepenuhnya hasrat itu kerana isu perpaduan kaum dan pembentukan generasi baru bangsa Malaysia itu memerlukan pelbagai perkara lain, selain proses pendidikan. Pembentukan pemikiran, sikap, nilai, dan semangat taatsetia dan bersatupadu sebenarnya dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan keadaan yang bersangkut paut dengan diri murid atau pelajar dan alam persekitaran luas seperti ekonom, politik, sosial dan budaya.
Semua usaha dan langkah kearah perpaduan  kaum, masyarakat dan negara sememangnya perlu memenuhi beberapa keperluan lain yang cukup penting dan begitu besar peranannya seperti keadilan dan perkongsian antara kaum dalam politik, ekonomi dan keadilan sosial diiringi dengan ilmu pengetahuan, sikap positif dan kesedaran yang amat tinggi. Pelaksanaan dasar dan program yang dilakukan oleh kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru, Pemuafakatan politik di bawah Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan) dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan berperanan besar dalam mencapai matlamat ini. Aktiviti-aktiviti kesedaran nasional,pengemblengan semangat patriotism, intergrasi wilayah antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak dan lain-lain program dan aktiviti bercorak kebangsaan dan Malaysia seperti  sambutan hari  kemerdekaan, kebudayaan, perpaduan, riadah, sukan, pelancungan, media, komunikasi dan lain-lain ternyata boleh memupuk dan mengukuhkan perpaduan masyarakat, bangsa dan negara.
 


SEMBANG-SEMBANG PENDIDIKAN – SIRI 2
Dalam siri pertama lalu saya telah mengemukan satu persoalan iaitu sejauh manakah matlamat Pendidkan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu telah dapat dicapai?
Persoalan ini ialah satu perkara pokok yang telah begitu lama diperkatakan dan diperdebatkan oleh pelbagai golongan seperti dikalangan pemimpin-pemimpin politik, ahli-ahli akademik,kaum pendidik, aktivis sosio-budaya termasuk pertubuhan-pertubuhan NGO pelbagai kaum.
Suatu hakikat yang patut disedari dan difahami ialah bahawa proses  pembentukan dan pembangunan yang berkaitan dengan persoalan ini adalah begitu rumit dan penuh dengan cabaran. Kesan penjajahan Inggeris yang begitu meluas dan mendalam telah meninggalkan banyak kesan negatif yang melemahkan usaha-usaha ke arah pembentukan sebuah negara bangsa yang taatsetia dan bersatupadu. Sistem ekonomi kapitalis dan pasaran bebas, dasar pendidikan dan pentadbiran Inggeris yang berasakan pecah dan perintah semuanya mengukuh pengasingan berasaskan kaum-kaum.
Hal ini jelas kelihatan dalam pengasingan mengikut fungsi-fungsi ekonomi, lokasi geografis, penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama, sistem pendidikan  mengikut kelompok kaum dan  pelbagai kegiatan sosial  dan budaya kaum masing-masing bukan sahaja tidak membantu usaha dan langkah kearah perpaduan masyarakat, bangsa dan negara yang berbilang kaum bahkan telah menjadi halangan dan cabaran yang besar.
Langkah dan usaha kearah pembinaan negara bangsa yang bersatupadu hanya jelas kelihatan dalam era kemerdekaan. Ia telah bermula seawalnya apabila kerajaan memperkenalkan Dasar Pelajaran Kebangsaan berasaskan Penyata Razak dan Ordinan Pelajaran 1956. Kesedaran akan betapa penting dan mustahaknya perpaduan antara kaum dinyatakan dengan jelas dalam Laporan  Razak yang telah menegaskan bahawa “Tujuan Dasar Pelajaran Kebangsaan di dalam negeri ini adalah untuk menyatukan semua budak-budak daripada semua bangsa dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran  yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur.” Laporan ini juga mencadangkan agar penyatuan kaum di negara ini dilakukan menerusi satu sistem yang bercorak Tanah Melayu.
Usaha menjadikan Bahasa Melayu (kini disebut sebagai Bahasa Malaysia} sebagai bahasa pengantar utama dalam  pendidikan negara dijalankan dengan penuh hemat, berperingkat-peringkat dalam satu tempoh yang agak panjang dan menghadapi pelbagai tentangan terutama sekali daripada golongan-golongan yang masih memandang bahasa Inggeris lebih utama, ketidak yakinan terhadap kemampuan Bahasa Melayu dan merasakan bahasa ibunda kaum masing-masing (kaum Cina dan India) tergugat dan dipinggirkan. Namun begitu dasar bahasa yang memartabatkan  Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar utama telah menjamin penggunaan bahasa Cina dan bahasa Tamil dalam arus perdana pendidikan negara.
Di bawah Dasar Pelajaran Kebangsaan ini, terdapat dua jenis aliran sekolah rendah iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah rendah jenis kebangsaan (Cina, Tamil dan Inggeris). Semua sekolah kebangsaan  yang sebelumnya merupakan sekolah rendah aliran Melayu menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan Cina dan Tamil  menggunakan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan diajarkan sebagai satu matapelajaran  secara berasingan.  Di semua sekolah SK, SJKC dan SJKT bahasa Inggeris diajarkan sebagai bahasa kedua. Manakala sekolah rendah aliran Inggeris terus menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu sendiri diajarkan sebagai satu matapelajaran wajib secara bersingan.
Proses pertukaran Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama bagi menggantikan bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah dilakukan secara berperingkat-peringkat mengikut keperluan dan jadual yang ditetapkan. Sekolah rendah aliran Inggeris mula menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 197.  Manakala di sekolah menengah aliran Inggeris penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 1978  bagi peringkat tingkatan tiga (Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran), peringkat tingkatan 5 aliran Sastera (SPM) pada tahun 1977 dan peringkat tingkatan enam (STP) pada tahun 1979. Bagi aliran Sains sekolah menengah pertukarannya adalah dua tahun di belakang aliran Sastera.
Selain penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua peringkat persekolahan seperti yang dijelaskan diatas, terdapat beberapa unsur dan langkah lain dalam usaha memupuk dan mengukuhkan perpaduan kaum, melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu seperti yang dihasratkan. Sejak mencapai kemerdekaan semua sekolah rendah dan menengah diwajibkan menggunakan kurikulum kebangsaan  yang sama dan serasgam iaitu dari segi matapelajaran dan kandungannya atau disebut sebagai sukatan pelajaran. Kurikulum kebangsaan ini diperkemas dan diperbaharui dalam dekad 1980an apabila KBSR mula diperkenalkan sepenuhnya pada tahun 1982 dan KBSM pada tahun 1988. Pada umumnya kedua-dua kurikulum ini adalah merujuk kepada matlamat-matlamat pendidikan seperti yang dinyatakan dalam FPN dan diperincikan lagi dalam dokumen kurikulum KBSR dan KBSM.
FPN secara keseluruhannya bertujuan mengembangkan lagim potensi murid dan pelajar secara menyelurh, seimbang dan bersepadu meliputi aspek-aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Matlamat utamanya ialah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupaan mencapai kesejahteraan diri serta menyumbang kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Di bawah KBSR dan KBSM ini terdapat pelbagai unsur penting yang dimasukkan bagi mencapai matlamat pendidikan kebangsaan termauklah matlamat melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu. Dalam tempoh lebih tiga dekad terakhir ini unsur-unsur berikut telah dimasukkan dan berlaku nilai tambah di sana sini dengan  sebab dan keperluan tertentu. Antaranya ialah amalan Bahasa Melayu dan nilai-nilai murni merentasi kurikulum, pemurnian kandungan dan aktiviti kokurikulum, pengenalan matapelajaran pendidikan moral, sivik dan kewarganegaraan , pengenalan program bahasa MBM dan MBI serta lain-lain termasuk kemahiran-kemahiran belajar dan berfikir, kaedah dan teknik bagi perkembangan kecerdasan pelbagai serta ICT.
Semua usaha dan langkah yang diambil bagi mencapai matlamat Dasar Pelajaran Kebangsaan untuk melahirkan bangsa Mlaysia yang taatsetia dan bersatupadu ini sebenarnya tidak dapat menjamin sepenuhnya hasrat itu kerana isu perpaduan kaum dan pembentukan generasi baru bangsa Malaysia itu memerlukan pelbagai perkara lain, selain proses pendidikan. Pembentukan pemikiran, sikap, nilai, dan semangat taatsetia dan bersatupadu sebenarnya dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan keadaan yang bersangkut paut dengan diri murid atau pelajar dan alam persekitaran luas seperti ekonom, politik, sosial dan budaya.
Semua usaha dan langkah kearah perpaduan  kaum, masyarakat dan negara sememangnya perlu memenuhi beberapa keperluan lain yang cukup penting dan begitu besar peranannya seperti keadilan dan perkongsian antara kaum dalam politik, ekonomi dan keadilan sosial diiringi dengan ilmu pengetahuan, sikap positif dan kesedaran yang amat tinggi. Pelaksanaan dasar dan program yang dilakukan oleh kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru, Pemuafakatan politik di bawah Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan) dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan berperanan besar dalam mencapai matlamat ini. Aktiviti-aktiviti kesedaran nasional,pengemblengan semangat patriotism, intergrasi wilayah antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak dan lain-lain program dan aktiviti bercorak kebangsaan dan Malaysia seperti  sambutan hari  kemerdekaan, kebudayaan, perpaduan, riadah, sukan, pelancungan, media, komunikasi dan lain-lain ternyata boleh memupuk dan mengukuhkan perpaduan masyarakat, bangsa dan negara.
 

PENDIDIKAN NEGARA - ADAKAH MATLAMAT UNTUK MELAHIRKAN BANGSA MALAYSIA
YANG TAATSETIA DAN BERSATUPADU TELAH DICAPAI? 
Dalam siri pertama lalu saya telah mengemukan satu persoalan iaitu sejauh manakah matlamat Pendidkan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu telah dapat dicapai?
Persoalan ini ialah satu perkara pokok yang telah begitu lama diperkatakan dan diperdebatkan oleh pelbagai golongan seperti dikalangan pemimpin-pemimpin politik, ahli-ahli akademik,kaum pendidik, aktivis sosio-budaya termasuk pertubuhan-pertubuhan NGO pelbagai kaum.
Suatu hakikat yang patut disedari dan difahami ialah bahawa proses  pembentukan dan pembangunan yang berkaitan dengan persoalan ini adalah begitu rumit dan penuh dengan cabaran. Kesan penjajahan Inggeris yang begitu meluas dan mendalam telah meninggalkan banyak kesan negatif yang melemahkan usaha-usaha ke arah pembentukan sebuah negara bangsa yang taatsetia dan bersatupadu. Sistem ekonomi kapitalis dan pasaran bebas, dasar pendidikan dan pentadbiran Inggeris yang berasakan pecah dan perintah semuanya mengukuh pengasingan berasaskan kaum-kaum.
Hal ini jelas kelihatan dalam pengasingan mengikut fungsi-fungsi ekonomi, lokasi geografis, penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama, sistem pendidikan  mengikut kelompok kaum dan  pelbagai kegiatan sosial  dan budaya kaum masing-masing bukan sahaja tidak membantu usaha dan langkah kearah perpaduan masyarakat, bangsa dan negara yang berbilang kaum bahkan telah menjadi halangan dan cabaran yang besar.
Langkah dan usaha kearah pembinaan negara bangsa yang bersatupadu hanya jelas kelihatan dalam era kemerdekaan. Ia telah bermula seawalnya apabila kerajaan memperkenalkan Dasar Pelajaran Kebangsaan berasaskan Penyata Razak dan Ordinan Pelajaran 1956. Kesedaran akan betapa penting dan mustahaknya perpaduan antara kaum dinyatakan dengan jelas dalam Laporan  Razak yang telah menegaskan bahawa “Tujuan Dasar Pelajaran Kebangsaan di dalam negeri ini adalah untuk menyatukan semua budak-budak daripada semua bangsa dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran  yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar, walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur.” Laporan ini juga mencadangkan agar penyatuan kaum di negara ini dilakukan menerusi satu sistem yang bercorak Tanah Melayu.
Usaha menjadikan Bahasa Melayu (kini disebut sebagai Bahasa Malaysia} sebagai bahasa pengantar utama dalam  pendidikan negara dijalankan dengan penuh hemat, berperingkat-peringkat dalam satu tempoh yang agak panjang dan menghadapi pelbagai tentangan terutama sekali daripada golongan-golongan yang masih memandang bahasa Inggeris lebih utama, ketidak yakinan terhadap kemampuan Bahasa Melayu dan merasakan bahasa ibunda kaum masing-masing (kaum Cina dan India) tergugat dan dipinggirkan. Namun begitu dasar bahasa yang memartabatkan  Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa pengantar utama telah menjamin penggunaan bahasa Cina dan bahasa Tamil dalam arus perdana pendidikan negara.
Di bawah Dasar Pelajaran Kebangsaan ini, terdapat dua jenis aliran sekolah rendah iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah rendah jenis kebangsaan (Cina, Tamil dan Inggeris). Semua sekolah kebangsaan  yang sebelumnya merupakan sekolah rendah aliran Melayu menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan Cina dan Tamil  menggunakan bahasa ibunda masing-masing sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan diajarkan sebagai satu matapelajaran  secara berasingan.  Di semua sekolah SK, SJKC dan SJKT bahasa Inggeris diajarkan sebagai bahasa kedua. Manakala sekolah rendah aliran Inggeris terus menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama dan Bahasa Melayu sendiri diajarkan sebagai satu matapelajaran wajib secara bersingan.
Proses pertukaran Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama bagi menggantikan bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah dilakukan secara berperingkat-peringkat mengikut keperluan dan jadual yang ditetapkan. Sekolah rendah aliran Inggeris mula menggunakan sepenuhnya Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 197.  Manakala di sekolah menengah aliran Inggeris penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama pada tahun 1978  bagi peringkat tingkatan tiga (Peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran), peringkat tingkatan 5 aliran Sastera (SPM) pada tahun 1977 dan peringkat tingkatan enam (STP) pada tahun 1979. Bagi aliran Sains sekolah menengah pertukarannya adalah dua tahun di belakang aliran Sastera.
Selain penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama di semua peringkat persekolahan seperti yang dijelaskan diatas, terdapat beberapa unsur dan langkah lain dalam usaha memupuk dan mengukuhkan perpaduan kaum, melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu seperti yang dihasratkan. Sejak mencapai kemerdekaan semua sekolah rendah dan menengah diwajibkan menggunakan kurikulum kebangsaan  yang sama dan serasgam iaitu dari segi matapelajaran dan kandungannya atau disebut sebagai sukatan pelajaran. Kurikulum kebangsaan ini diperkemas dan diperbaharui dalam dekad 1980an apabila KBSR mula diperkenalkan sepenuhnya pada tahun 1982 dan KBSM pada tahun 1988. Pada umumnya kedua-dua kurikulum ini adalah merujuk kepada matlamat-matlamat pendidikan seperti yang dinyatakan dalam FPN dan diperincikan lagi dalam dokumen kurikulum KBSR dan KBSM.
FPN secara keseluruhannya bertujuan mengembangkan lagim potensi murid dan pelajar secara menyelurh, seimbang dan bersepadu meliputi aspek-aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI). Matlamat utamanya ialah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupaan mencapai kesejahteraan diri serta menyumbang kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Di bawah KBSR dan KBSM ini terdapat pelbagai unsur penting yang dimasukkan bagi mencapai matlamat pendidikan kebangsaan termauklah matlamat melahirkan bangsa Malaysia yang taatsetia dan bersatupadu. Dalam tempoh lebih tiga dekad terakhir ini unsur-unsur berikut telah dimasukkan dan berlaku nilai tambah di sana sini dengan  sebab dan keperluan tertentu. Antaranya ialah amalan Bahasa Melayu dan nilai-nilai murni merentasi kurikulum, pemurnian kandungan dan aktiviti kokurikulum, pengenalan matapelajaran pendidikan moral, sivik dan kewarganegaraan , pengenalan program bahasa MBM dan MBI serta lain-lain termasuk kemahiran-kemahiran belajar dan berfikir, kaedah dan teknik bagi perkembangan kecerdasan pelbagai serta ICT.
Semua usaha dan langkah yang diambil bagi mencapai matlamat Dasar Pelajaran Kebangsaan untuk melahirkan bangsa Mlaysia yang taatsetia dan bersatupadu ini sebenarnya tidak dapat menjamin sepenuhnya hasrat itu kerana isu perpaduan kaum dan pembentukan generasi baru bangsa Malaysia itu memerlukan pelbagai perkara lain, selain proses pendidikan. Pembentukan pemikiran, sikap, nilai, dan semangat taatsetia dan bersatupadu sebenarnya dipengaruhi oleh pelbagai faktor dan keadaan yang bersangkut paut dengan diri murid atau pelajar dan alam persekitaran luas seperti ekonom, politik, sosial dan budaya.
Semua usaha dan langkah kearah perpaduan  kaum, masyarakat dan negara sememangnya perlu memenuhi beberapa keperluan lain yang cukup penting dan begitu besar peranannya seperti keadilan dan perkongsian antara kaum dalam politik, ekonomi dan keadilan sosial diiringi dengan ilmu pengetahuan, sikap positif dan kesedaran yang amat tinggi. Pelaksanaan dasar dan program yang dilakukan oleh kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru, Pemuafakatan politik di bawah Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan) dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan berperanan besar dalam mencapai matlamat ini. Aktiviti-aktiviti kesedaran nasional,pengemblengan semangat patriotism, intergrasi wilayah antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak dan lain-lain program dan aktiviti bercorak kebangsaan dan Malaysia seperti  sambutan hari  kemerdekaan, kebudayaan, perpaduan, riadah, sukan, pelancungan, media, komunikasi dan lain-lain ternyata boleh memupuk dan mengukuhkan perpaduan masyarakat, bangsa dan negara.