Thursday, September 15, 2011

GETARAN JIWA - AIR MATA


Air mata

 Lontaran rasa jiwa
Ibu anak dan kekasih
Tak ternilai harganya
Pada seniman sampai berjuta
kaya sekelip mata
tontonan seluruh dunia

Pada ibu tersirat seribu makna
cahaya hati amat disayang
dari kecil hingga dewasa
air mata kasih berlinangan
kerana sedih dan gembira
sepanjang usia bongkok tiga

Pada kekasih menagih cinta
air mata bak sajian
merayu-rayu meratap hiba
siang malam hanya serupa
bila jauh rindu asyik
bila cemburu kecewa putus cinta

Pada-Mu Yang Pemurah dan Penyayang
air mata bagaikan cucuran hujan
Kupohonkan taufik dan hidayah-Mu
Untuk hidupku di sisi dan di sana
Moga damai bahagia
Abadi hendaknya.

Kelana Putra
Bandar Puteri,
Bukit Puchong
Selongor DE
16 Sept 2011
Jumaat 18 Syawal 1432




Thursday, September 8, 2011

RENUNGAN MINDA HATI BUDI

WANITA SOLEHAH
Perkara ini begitu menarik untuk diteliti dan dikaji secara mendalam kerana Allah SWT sendiri telah memberi tempat dan kedudukan yang istimewa kepada kaum wanita. Hakikat ini begitu bertentangan dengan apa yang diamalkan oleh masyarakat terdahulu seperti bangsa Mesir Kuno, Israel, Hindu, Babylon, Romawi, Arab Jahiliah dan-lain sebelum kedatangan agama Islam.
Dalam masyarakat-masyarakat yang dinyatakan di atas ternyata sikap,amalan dan budaya mereka adalah merendahkan martabat kaum wanita.  Sejak zaman berzaman kaum wanita telah mengalami  diskriminasi gender, penghinaan, penzaliman dan pemerasan oleh banyak pihak. Masyarakat Arab Jahiliah sebelum kedatangan Islam misalnya menanam hidup-hidup anak perempuan mereka dengan alasan bahawa anak perempuan adalah hina, tidak memberi manfaat dan memalukan keluarga.  Perbuatan membunuh anak-anak perempuan ini telah ditegur oleh Allah SWT seperti dalam firman-Nya
“Telah merugi orang-orang yang membunuh anak-anak mereka secara bodoh tanpa pengetahuan dan mengharamkan rezeki yang diberikan Allah kepada mereka dengan senata-mata mengada-adakan terhadap Allah. Mereka telah sesat dan tidak mengikuti petunjuk.” (Al An’am: 140)
Pengarang buku WANITA SOLEHAH – Hasnah Md Nor telah mengemuka dan membincangkan pelbgai aspek mengenai Kedudukan, Personaliti dan Ciri-ciri nya dengan begitu menarik, beserta dengn petikan-petikan firman Allah dan sabda Baginda SAW.  Banyak peristiwa dan personaliti wanita solehah dipaparkan dalam buku setebal meebihi 400 muka surat, diterbitkan oleh penerbitan Darul Nu’man, 2001, Kuala Lumpur. Baik kiranya anda menelitinya jika ingin mendalami tajuk ini.
Saya suka memetik sinopsis  yang ditulis pada buku tersebut.  “Kasih sayang, kelembutan dan kemesraan yang tersemat dihatinya merupakan anugerah Allah SWT yang perlu disyukuri. Namun, hanya mereka yang telah melengkapkan diri dengan budi pekerti luhur dan keimanan yang murni akan kekal mekar sebagai bunga idaman yang menghiasi taman Syurga.
Wanita solehah akan menghiasi penghidupan dengan fitrah kebenaran.  Jika ia seorang anak, ia akan menjadi anak yang solehah. Jika ia seorang isteri, ia akan taat dan patuh terhadap suami. Jika ia seorang ibu, akan dicurahkan kasih sayang  untuk anak-anak. Begitu juga sebagai hamba Allah, dia akan sentiasa tunduk dan menyerahkan diri kepada-Nya. Seterusnya sesama insan, dia menghormati dan mampu menjalinkan hubungan silatulrahim.”
Islam telah menetapkan sekurang-kurangnya tiga perkara yang perlu ditunaikan atau merupakan kewajiban bagi seseorang wanita solehah seagaimana yang terkandu1ng dalam firman-firman Allah SWT
1.   Allah ciptakan wanta sebagai penenteram dan penyenang  hati. Sifat-sifat wanita yang lembut, mesra dan kaya dengan kasih sayang sememangnya dapat meberikan kedamaian dan mengembirakan kaum lelaki sebagaimana Hawa yang diciptakan untuk Adam. Bagi Adam, Hawalah satu-satunya isteri yang sekaligus mejadi teman akrb, penghibur hati dan kawan yang paling setia.
2. Wanita mempunyai rasa kasih sayang yang mendalam.  Perasaan kasih sayang  dalam , merupakan suatu sifat istimewa, hir daripancaran hati yang terpuji dan diredhai Allah. Ia pasti menjadi jambatan kepada hubungan persaudaraan sesama insan dan dengan alam sekitar yang luas. Firman Allah “Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa dan kasih sayang.  Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”
3.   Allah ciptakan kaum wanita untuk melahirkan zuriat umat manusia.  Selain dari peranannya sebagai isteri, kaum wanita merupakan ibu yang melahirkan anak-anak, memelihara dan mendidiknya. Hal ini dinyatakan dengan firman-Nya “Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezeki dari yang baik-baik. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan mengingkari nikmat Allah?” (An Nahl: 72)
Didalam Al-Quran terdapat surah An-Nissa (Wanita) yang mengandungi perintah dan peringatan Allah bagi melindungi dan memberi  hak-hak tertentu kepada kaum wanita termasuklah mengenai perkahwinan, maskawin (mahar), hak dan penjagaan anak-anak yatim, pembahagian harta pusaka untuk anak lelaki dan perempuan dan orang-orang lain yang berhak, pengharaman kah wain dengan orang-orang tertentu seperti ibu, saudara-saudara perempuan, ibu-ibu saudara sebelah bapa dan emak, serta peraturan hidup suami isteri .
Dalam ruangan ini ingin saya ringkaskan bahawa wanita solehah itu mempunyai kewajipan dan tanggungjawa sebagai;
1.     Hamba Allah – beriman dan beribadat menyembah Allah dengan penuh                keikhlasan, kesabaran dan  ketaatan.
2.     Isteri – taat dan patuh kepada suami, berhias diri untuk suami, memelihara dan  mendidik anak-anak dengan baik, mengurus rumah tangga, mencurahkan kasih sayang dan membantu suami dalam berbagai perkara.
3.    Anak solehah – mentaati, menghormai dan berbakti ibu bapa dengan ikhlas, penuh kasih sayang kerana keredhaan ibu bapa membawa kepada keredhaan Allah.
4.     Ibu solehah – menyayangi, memelihara, mendidik dan membesarkan anak-anak dengan kasih sayang, adil dan ikhlas.
5.    Individu – berinteraksi dan berkomunikasi dengan kaum kerabat, jiran dan sahabat mengikut kehendak dan peraturan islam.
Dalam menjalani hidup dan menjalani perintah Allah SWT terdapat dua golongan manusia berdasarkan keikhlasan dan kesucian hati masing-masing, ada dua golongan iaitu orang-orang yang memiliki sifat-sifat terpuji (Mahmudah) dan orang-orang yang memiliki sifat-sifat yang diikeji (Mazmumah).  Dalam lipatan sejarah umat manusia terdapat beberapa contoh personaliti wanita solehah yang begitu mulia di sisi Allah SWT seerti Aisyah (isteri Firaun), Maryam (ibu Isa as), Khadijah (isteri Baginda SAW) dn Fatimah Az-Zahara (Puteri Baginda SAW).  Semua mereka ini mempunyai sifat kepeibadian, keimanan, ketaataan yang paling tinggi dan mulia di sisi Allah dengan melalui cabaran dan dugaan yang begitu pedih dan perit.
Isteri solehah – Siti Khadijah bt Khuwalid ialah seorang wnita solehah yang mempuyai keimanan amat kental, merupakan wanita pertama yang memeluk agama Islam selepas Baginda SAW. Dalam sabdanya Baginda menyebutkan bahawa “Dia (Khadijah) beriman kepadaku ketika orang-orang mengingkarinya, dia membenarkan ketika orang-orang mendustakannya, dan dia membantuku dengan hartanya ketika orang-orang tidak mahu membantu.”
Khadijah memiliki ciri-ciri personaliti dan amalan yang begitu  hebat dan terpuji. Dia merupakan ummul mukminin iaitu ibu bagi orang-orang yang beriman.  Dia juga merupakan isteri Rasulullah yang begitu setia, berkoran harta membantu Baginda menegakkan agama Allah – Islam dalam situasi yang begitu gawat, terdesak dan berhadapan dengan tipu helah dan pelbagai ancaman daipada kaum Quraisy termasuk ancaman bunuh dan peperangan antara kaum Islam yang sedikit bilangannya dengan kaum kafir Arab yang lebih ramai.
Khadijah sebagai isteri solehah hidup bersama Baginda SAW selama 25 tahun dan oleh kerana keimanan dan pengorbanan amat besar kepada Baginda SAW dan menegakkan Islam seingga Allah SWT menyampaikan salam-Nya dan Allah telah mendirikan untuknya sebauah Istana di dalam syurga. Masya'allah.




Tuesday, September 6, 2011

GETARAN JIWA - APA LAGI....?

APA LAGI…..?

Wahai manusia
 Apa lagi…mahumu?
Apakah belum cukup belum puas?
Sudah Aku berikan segalanya
Roh-jasad dan penghidupan
Ayah bonda sanak saudara
Sahabat handai kampung halaman
                                                                                                                                    
Pangkat dan gelaran berjela-jela
Emas perak  bertimbun-timbun
Kapal  muatan redah samudera  
Gedung niaga di kotaraya
Istana mahligai  indah megah
Jet supersonik berlegar di angkasaraya
Perang  nuklear pamer  kuasa

Hatimu jadi raja
Memerintah dunia
Ikut nafsu jadi haloba
Tiada batas hilang sempadan
Jangan sekali engkau lupa
Dayamu tak semacam mana
Ilmumu sejengkal cuma

Engkau  sungguhnya tidak mampu
Ciptalah sehelai daun sebutir pasir
Apa  lagi roh dan jasad
Ayah bonda dan manusia
Semunya Milik-Ku dan Kuasa-Ku
Cukupkanlah diriku
Untuk Engkau Ya Rabbi

Kelana Putra
Bandar Bukit Puchong
Selangor DE
7 Sept 2011
9 Syawal 1432


Sunday, September 4, 2011

SALAM 1MALAYSIA – DULU, KINI DAN SELAMANYA
         
Siri 7 dalam ruangan Sembang-Sembang Pendidikan ini adalah merupakan sambungan kepada siri 6 yang lalu dengan tajuk KUALITI GURU.

Kelima, Guru mempunyai hubungan yang baik dan mesra dengan setiap murid dan pelajar terutama dalam memahami latarbelakang diri dan keluarga mereka, menyelesaikan isu dan kelemahan peribadi dan pembelajaran. Ini melibatkan perhatian,kasih sayang dan kecaknaan (love and care) kepada setiap murid dan pelajar.

Kenam, Guru memberi fokus kepada amalan  beberapa ciri kualiti tinggi pengajaran dan pembelajaran (high quality teaching and learning practices) yang melputi sekurang-kurangnya  LIMA  amalan penting iaitu:

1.       Guru mengajar dengan menyampaikan (instruction) berkualiti tinggi bercorak pemusatan murid atau pelajar (student centered). Idea dan praktik ini teahpun disarankan semenjak pelaksanaan KBSR dan KBSM lebih 40 tahun lalu.

2.       Guru menggalakkan penyertaan dan penglibatan pelajar secara serius dan bersungguh-sungguh dalam aktiviti-aktiviti kurikulum dan ko-kurikulum di sekolah dan luar sekolah.

3.        Guru menggunakan pentaksiran dan penilaian dalam mengesan dan memantau kemajuan pembelajaran dan pencapaian pelajar. Misalnya ialah dengan mengamalkan LPBS secara lebih meluas, konsep-konsep TOV dan ETR.

4.       Guru menggunakan pengurusan strategik dalam memajukan tingkahlaku positif. Dalam hal ini perkara-perkara utama yang menyentuh perlakuan positif  waja diri seperti disiplin, motivasi, kepimpinan, keyakinan diri, sikap positif, berani dan lain-lain dibangunkan dan diutamakan

5.        Guru mempunyai rekod dan bukti yang jelas bahawa setiap pelajar boleh dan sanggup belajar. Konsep-konsep pembelajaran yang pelbagai, menarik, seronok dan berkesan sangat perlu diamalkan dengan sebaik-baiknya.

Persoalan mengenai kualiti guru ini sesungguhnya sangat subjektif dan mempunyai pro dan kontra yang sudah begitu lama dibuat pemerhatian, penyelidikan dan diperdebatkan oleh pelbagain pihak seperti  agensi-agensi kerajaan dan pendidikan, universiti dan badan-badan atau pertubuhan prosefional pendidikan peringkat negara dan antarabanga.

Kepada anda guru guru dan kaum penddik Malaysia renungkan hasrat untuk meningkatkan martabat profesion diri masing-masing supaya menjadi lebih berkualiti, berkesan, berdaya  dan kaya menyumbang. Dari masa kemasa buatlah refleksi-muhasabah diri serta perkaykan dan perkasakan minda (ilmu), hati (jiwa murni) dan budi (bakti) anda kepada anak-anak didik, masyarakat, agama dan negara tercinta ini dengan tulus ikhlas lagi setia.

Selamat berbakti dengan akal hati budi yang pekasa. Selamat merayakan Hari Persekutuan Malaysia 16 September – 2011











Thursday, September 1, 2011

RENUNGAN MINDA HATI BUDI

AKU MELIHAT ALLAH
(Ahmad Utsaman Al Maraghi)


"Sungguh aku melihat Allah Pelindung dan Pencipta diriku
dan pula aku mengenal-Nya, maka kusujud dengan solat
Aku menyaksikan dalam segala sesuatu Dia bertitah
dengan segala tanda-tanda sebagai bukti-bukti dan ayat
di dalam bintang yang menyerap keasyikan keindahan-Nya
di purnama raya telah nyata betapa besar kemampuan-Nya
gemercik air mengalun puji syukur dan tasbih suci
kicau burung membawa nyanyi merdu yang riang mempesona
dan di bunga indah penyebar keharuman dengan hembusan lembut
tiupan angin yang membawa bau semerbak di bawah bayu
sorotan cahaya menggulung malam dengan pelukan
teriring kata selamat tinggal berharap jumpa esoknya


seorang bayi dalam dakapan ibu yang syahdu
harap-harap kasih sayangnya di bawah naungan rahmat-Nya
alam semesta yang megah tak luput bermunajat kepada-Nya
maka Dia, Dia meninggi di atas sifat dan kalimat-kalimatnya
aku di persada-Mu hanya seorang hamba cilik yang patuh
tahuku hanya berdoa dalam rukuk dan sujud kepada-Mu


Mahasuci Engkau Ya Allah Yang Mahaagung
milik-Mu seluruh kerajaan, Engkaulah Zat Maha Pencipta Yang Tunggal
aku ngeri kerana aku melihat Dia mengetahui perihalku  semua
kepadanya aku kembalikan pengaduan-pengaduan untuk selama-lamanya
kemana pula  pelarianku dikala derita menimpaku
maka Dialah Mahaasih yang Hak dalam semua alasan kesukaran
kemurkaan-Nya nan Tunggal disaat aku dalam jeritan duka


Dialah Yang Maha PemurahYang Tunggal
      yang membimbingku dikala tergelincir di jalan yang licin
      disaat aku dalam kekelaman waktu yang singkat sempit
      kutelah bertasbih untuk-Nya, Mahatinggi Dia
      dalam kemuliaan dan keteguhan nan tetap
     Ya Tuhan, kudoa dengan sajian sepenuh hati
     kumohon maaf dan ampunan atas gelimang dosa-dosaku
     kuhampiri-Mu dengan jera teriring pinta
     terimalah aku Ya Allah dalam pinta doaku."