Friday, March 30, 2012

Perkasa Minda Hati Budi - 2

PENCIPTAAN MANUSIA –  ADAM A.S.

Allah Taala berfirman dengan maksudnya:

Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfrman kepada Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmah ketetapan hikmah Tuhan itu dengan berkata: “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahui”. (Al-Baqarah: 30)

30. And (remember) when your Lord said to the angels: "Verily, I am going to place (mankind) generations after generations on earth." They said: "Will You place therein those who will make mischief therein and shed blood, - while we glorify You with praises and thanks (Exalted be You above all that they associate with You as partners) and sanctify You." He (Allah) said: "I know that which you do not know."

Renungan

Adam a.s. adalah manusia pertama ciptaan Allah SWT dan tinggal bersama isterinya Hawa di dalam surga. Kemudian berlaku peristiwa di mana Allah memerintahkan Adam bersama Hawa beserta dengan Iblis untuk terus menjalani kehidupan di alam dunia. Mulai saat itulah Nabi Adam a.s. dan Hawa memulakan kehidupan di dunia dan di teruskan oleh umat manusia (Bani Adam) menjalani kehidupan dunia hinggalah ke suatu masa yang Allah tetapkan iaitu bila tibanya hari Kiamat. Manakala Iblis dengan anak cucunya telah diberi izin oleh Allah untuk menyesatkan manusia hingga hari kiamat, kecuali orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus, jalan agama, jalan Islam, jalan yang Allah tunjuki dengan kitab-kitabNya (Zabur, Taurat, Injil dan Al-Quran) menerusi Rasul-rasul utusanNya.
Melalui Rasul-rasulNya Allah memberi peringatan, amaran dan petunjukNya sebagaimana yang terkandung dalam Al-Kitab  agar  semua manusia dan jin menyembah dan beribadat kepadaNya.
Sekian, Was'salaam!




1 comment:

  1. Allah SWT menciptakan Adam as. dan perkara ini telah dibenci oleh Iblis yang terus menaruh dendam kepada seluruh keturunan Bani Adam sehingga hari kiamat...ikuti kisah kemelut Adam bersama isterinya Hawa dengan Iblis/syaitan dalam siri-siri selanjutnya.

    ReplyDelete