Monday, January 31, 2011

Titisan Tinta Siri 3 - Pembangunan Potensi Diri


TITISAN TINTA    
 Setiap insan (termasuk murid dan pelajar) dianugerahi Ilahi dengan segala kelebihan dan keistimewaan sebagai makhluk ciptaannya yang paling sempurna. Secara mudahnya setiap  diri manusia itu terbentuk daripada dua bahagian utama iaitu JASAD dan ROH. Jasad dapat dijelaskan sebagai ciri dan sifat fizikal/jasmani membentuk sistem tubuh badan merangkumi semua bahagian seperti kepala, panca indera, badan, kaki, tangan, lengan, tengkok, pinggang, peha, betis, sistem tulang, urat saraf, darah, organ-organ dan lain-lain seadanya fisiologi dll

ROH pula merupakan bahagian diri manusia yang tidak nampak dan tidak boleh dipegang, tetapi tanda kewujudannya  dijelaskan dengan adanya 

Potensi setiap diri manusia dapat diringkaskan sebagai apa sahaja  KEBOLEHAN atau KAPISITI semulajadi anugerahTuhan.  Secara  fitrahnya ia terdiri daripada empat aspek atau komponen utama yang biasa diringkaskan sebagai  JERI ( jasmani, emosi, rohani dan intelek)

Sekiranya matlamat atau tujuan utama pendidikan ialah mendidik insan, maka semua aspek potensi diri yang terdiri JERI itu mestilah dibangunkan secara menyeluruh dan bersepadu. Beberapa perkara pokok yang menjadi asas kepada proses pendidikan perlulah diberi pertimbangan yang sewajarnya dan ia mungkin bersifat kesejagatan. Beberapa istilah yang berbeza juga pernah digunakan bagi aspek JERI iaitu:

Pertama,  jasmani (jasad atau fizikal),
Kedua, emosi  (jiwa atau perasaan hati),
ketiga, rohani (roh atau spiritual) dan
keempat, intelek (akal atau minda)

Antara perkara-perkara pokok yang perlu diberi pertimbangan sewajarnya ialah seperti
  • Membentuk suatu kurikulum yang menyeluruh dan bersepadu dengan tujuan membangunkan semua aspek JERI
  • Menyedari bahawa terdapat perbezaan potensi atau kapisiti antara individu dan kumpulan pelajar disebabkan pelbagai faktorbaka dan keadaan persekitaran ekonomi, sosial dan budaya yang  mungkin mempunyai perbezaan dalam keperluan terhadap pendidikan.
  • Mewujudkan suatu kesinambungan pendidikan bermula dari peringkat prasekolah, memasuki peringkat sekolah rendah, menengah dan peringkat pendidikan tinggi.
  • Memberi perhatian yang sewajarnya kepada perkembangan pelbagai kepintaran (multiple intelligences) supaya semua bahagian potensi diri insan dapat dikenalpasti dan dimajukan.
  • Menggunakan pelbagai pendekatan teori dan praktik pedogogi dan penilaian yang sesuai untuk mencapai matlamat dan objektif yang di tetapkan’
  • Memberi perhatian secukupnya kepada unsur-unsur terkini yang diperlukan berupa kemahiran-kemahiran berfikir, inovasi, kreativiti, komunikasi berkesan, pengurusan diri, motivasi diri, kepimpinan berkualiti, keusahawanan, kemahiran-kemahiran ICT, kesedaran sosial, alam sekitar dan lain-lain.
  • Memberi pertimbangan kepada beberapa isu dan persoalan utama seperti ekuiti,ekualiti,  aksesibiliti, kualiti pendidikan merentasi ruang dan masa.
Hal ini menunjukkan dengan jelas bahawa  kapasiti atau keupayaan manusia itu bersifat  menyeluruh dan menggambarkan diri insan yang yang sebenarnya.  Apa yang perlu ialah bukan sekadar memahami ciri-ciri keupayaan seseorang pelajar tetapi yang lebih penting ialah bagaimana seluruh keupayaan (JERI) dapat dibangunkan atau dikembangkan  bagi mencapai tujuan atau matlamat yang dikehendaki atau ditetapkan.Tujuan dan matlamat pendidikan pada asasnya merupakan tindakan dan proses untuk;

No comments:

Post a Comment