Friday, May 13, 2011

SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU TAHUN 2014

Cikgu –  sayangku untukmu


Gikgu…. kini di manakah kau berada
pastinya bersama anak didik sayangmu
di kotaraya metropolitan
bersama belenggu hiruk pikuknya…. atau
di desa damai indah permai
bersama bayu dan bumi terbentang hijau…. atau
di pulau yang  gelombangnya sesekali membadai
bersama pantai dan teluk bak mutiara…. atau
jauh di sana……di balik kesibukan dan kegawatan
di lurah dan gunung  dibalut rimba belantara
bersama  dinginnya kabus pagi menusuk rasa

Semua itu punya seribu erti dan makna
pada anak didik tersayang lagi menyangi
wahai Cikgu…. engkau adalah segalanya
Kau tanam semangat waja dalam kalbu
Kau pupuk minda cahaya ilmu 
Kau perkasakan hati suci murni
Kau bebaskan jiwa cari damai
Kau bina manusia jadi ternama

Aku terasa dan merasai…. semuanya
kulihat alam sejak sekecilnya
kukenal diri bila remaja
kucari erti bila dewasa
kuserah diri  bila  dah tua
Cikgu ….kini segala jasa baktimu
bertunjang dalam lubuk jiwa
di seluruh pelusuk dunia
hari ini ingin sekali aku…
hamparkan permaidani jingga
sambil menjabat tangan saktimu
ingin sekali aku….
mendengar lagi bual bicaramu
bersulam nasihat nyalakan semangat
ingin sekali aku…
membalas budi jasamu

Kukalungkan mahkota bertatahkan berlian
bersama selendang sutera pusaka bonda
kusarungkan tanjak pahlawan terbilang
besama keris satria Megat Panji Alam

Sayangnya!
pada saat detik gemilang ini
aku tak punya semua itu
yang aku ada hanyalah
selembar warkah ungu
sekuntum mawar merah
segumpal getaran jiwa
untukku balas budi jasamu yang mulia

Cikgu… terimalah seadanya
sebuah memori cinta dariku
hanyalah…. untukmu.

Kelana Putra,
Dungun, Terengganu
14 Mei 2011
10 Jamadil Akhir 1432.


1 comment: