Monday, May 16, 2011

WASIAT- SYAITAN SESATKAN MANUSIA

CARA SYAITAN MENYESATKAN MANUSIA (Imam Al-Ghazali)

"Mengapa syaitan itu harus kita tawan? Sebab Alah sendiri telah menerangkan dalam Al-Quran bahawa dia adalah satu-satunya musuh manusia dan sekali-kali jangan dijadikan kawan tetapi jadikan ia lawan, dan sesungguhnya syaitan itu tak kenal putus asa dalam usaha untuk menyesatkan manusia dengan 1001 cara. Adapun cara syaitan berusaha menyesatkan manusia dan mengagalkan manusia dari berbuat taat kepada Allah ada tujuh macam;
1. Ia mencegah manusia memperbuat ibadah.
2.Apabila manusia dapar melintasi, ia berusaha menanam keraguan.
3. Bila terjadi, dua boleh dilaksanakan, syaitan berusaha agar ibadah tersebut dilakukan dengan cepat.
4.Kalau manusia dapat mengatasi kejebakan syaitan (seperti di atas) ia membiarkan penyempurnaan ibadah manusia, namun ditanamkannya sifat riya'.
5. Jika syaitan tak berhasil, mulailah diseludupkan dalam hati manusia sikap ujub (menganggap ibadat itu semata dari dirinya sendiri).
6. Apabila pintu ujub tertutup, maka ia bukakan pintu ibadah pada khalayak ramai sehingga mahu tidak mau timbul juga riya'.
7. Apabila manusia tidak mengikuti kehendaknya, maka syaitan berusaha membisikkan bahawa ia termasuk orang-orang yang berbahagia, dan juga tidak ada gunanya dan tidak ada pengaruhnya kalau Allah telah metakdirkan ia termasuk orang yang celaka. Maka bila manusia dapat mengatasinya, barula ia selamat dari godaan dan bujukan.

Keingkaran Iblis dan Permusuhan dengan Manusia

Keingkaran iblis (bapak segala syaitan) terhadap perintah Allah telah  bermula dengan kedurhakaan iblis sujud kepada Adam sedangkan semua malaikat berbuat demikian.  Alasan iblis ialah bahawa ia yang dijadikan dari api adalah lebih baik daripada Adam yang dijadikan dari tanah. Selepas itu iblis telah menghasut Nabi Adam bersama Hawa untuk mendekati sebuah pohon dalam syurga dan memperdayakan kedua-dua suami isteri ini memakan buah dari pohon itu. Allah menjadi murka dan akhirnya Adam, Hawa dan Iblis di perintah turun ke bumi dengan Firmannya "Turunlah kamu semuanya dengan keadaan setengah kamu menjadi musuh kepada setengah yang lain, dan bagi kamu disediakan tempat kediaman di bumi dan di beri kesenangan hingga kesuatu ketika (mati)". (Al-A'raaf; 24).

Semasa iblis menerima perintah Allah mengusirnya dari syurga iblis telah memohon kepada Allah untuk menyesatkan manusia dan Allah telah mengizinkan permohonan Iblis ini hinggalah kehari kiamat. Iblis pula berkata "Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan)  menyebabkan daku tersesat (maka) dengan sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanmu yang lurus' dan "Kemudian aku datangi mereka dari hadapan serta dari belakang, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur". (Al-A'raaf: 16 dan 17) Seluruh rentetan peristiwa ini akan dapat anda semua ikuti selengkapnya dalam surah Al-A'raaf dari ayat 11 hingga Ayat 25).





No comments:

Post a Comment