Monday, January 23, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 43

APAKAH KITA INGINKAN KEHIDUPAN DUNIA ATAU AKHIRAT?
Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
“Sesiapa yang  menginginkan dunia dengan amalnya, Kami berikan kepadanya kekayaan dunia, bagi sesiapa yang Kami kehendaki kebinasaannya, kemudian kami masukkan ia kedalam neraka jahanam sebagai seorang terhina dan terusir jauh dari rahmat Allah Dan sesiapa yang menginginkan akhirat dan berusaha bersungguh-sungguh dan ikhlas, dan disertai iman, maka usaha amal mereka itulah yang terpuji (diterima)”. (An-Nur 18 &19)
Firman Allah dalam ayat ini memberi perngatan dan petunjuk yang amat jelas kepada setiap manusia mengenai apa yang mereka inginkan. Ada dua perkara yang Allah tunjukkan kepada manusia mengenai keinginannya.
Pertama, jika seseorang itu menginginkan dunia (duniawi) dengan amal perbuatannya, maka Allah akan memberikan kekayaan dunia kepada orang itu. Allah juga mengingatkan bahawa bagi sesesiapa  yang dikehendakinya itu kebinasaan, Allah akan memasukkan orang itu ke dalam neraka jahanam yang menjadikannya orang itu terusir dan jauh dari rahmat Allah.
Kedua, jika seseorang itu menginginkan akhirat dan berusaha bersugguh-sungguh, ikhlas dan disertai dengan iman, maka amal usaha itulah yang terpuji di sisi Allah. Sebarang amal perbuatan seumpamanya ini  akan mendapat balasan baik dan rahmatNya di dunia dan akhirat sebagaimana yang Allah janjikan.
Daripada maksud ayat ini terpulanglah kepada diri masing-masing untuk memilihnya semata-mata  kehidupan dunia (duniawi) atau kehidupan akhirat? Kini pilihan itu terbuka luas kepada diri kita sendiri. Apakah kita hanya memilih kehidupan dunia semata-mata (seperti orang kafir) atau memilih akhirat sahaja atau memilih kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat? Pilihan yang terbaik ialah mengikut semua peringatan dan petunjuk yang telah Allah berikan. Jika kita ingin memilih kedua-duanya sekaligus, kehidupan dunia dan akhirat, bagaimanakah ia patut kita lakukan dengan sebaik-baiknya.
Ada banyak ayat-ayat Al-Quran dan hadis Nabi saw. yang menjelaskan dan menceritakan perihal kehidupan di dunia dengan segala godaan dan tipu dayanya dan perihal kehidupan di akhirat yang berupa balasan syurga kenikmatan yang sejahtera. Allah juga menceritakan perihal orang-orang kafir yang terhina dan rugi serta berada dalam azab seksa nerakaNya.
Sekian, was'salam

No comments:

Post a Comment