Wednesday, January 18, 2012

RENUNGAN AL-QURAN - 40

ALLAH ADALAH DEKAT DAN MENGABULKAN DOA HAMBANYA
 Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, (maka jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat.  Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa, apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran” (AL-Baqarah: 186)
Dalam ayat diatas Allah swt. menyahwukan kepada Nabi saw. agar  apabila ditanya oleh hamba-hambaNya mengenai Allah, maka baginda diminta menjawab dengan mengatakan bahawasanya Allah itu adalah dekat dan Allah mengabulkan permohonan orang-orang yang berdoa. Apabila mereka memohon kepadanya, mereka dikehendaki mematuhi segala perintah Allah dan beriman kepada Allah. Ini adalah supaya mereka selalu berada dalam kebenaran.
Dalam hal ini kita selayaknya mempelajari dan memahami maksud yang tersurat dan juga yang tersirat daripada ayat ini. Ada beberapa hal yang patut kita pelajari dan fahami dengan mendalam akan maksud dan pengiktibaranya. Perkara-perkara ini ada dihuraikan dan dikupas  oleh para ulamak dalam kitab-kitab mereka. Antaranya hal-hal utama itu ialah:
1.  Allah itu dekat kepada hamba-hambaNya.
2. Allah mengabulkan permohonan orang-orang yang berdoa  kepadaNya.
3. Allah memerintahkan apabila memohon kepadanya orang-orang yang berdoa itu hendaklah;  (a) memenuhi segala perintahNya. (b) beriman kepadaNya,  agar mereka  selalu berada dalam kebenaran.
Kita pasti akan dapat menemui kitab-kitab yang boleh menjelaskan selanjutnya akan maksud bahawa Allah itu dekat kepada hambanya atau bagaimana kita mungkin dapat mendekatkan diri kita kehadirat Allah dan juga mengenai doa-doa yang Allah makbulkan dengan niat yang tulus ikhlas dan berserah diri kepadaNya. Apa lagi kalau kita dapat menetili hadis-hadis Baginda saw. mengenai hal ini.



No comments:

Post a Comment