Friday, May 13, 2011

TITSAN TINTA - SIRI 14


WAHAI PARA HAMBAKU
Muslim meriwayatkan daripada Sa’id bin Abdul Aziz, daripada Rabi’ah bin Yazid daripada Abu Idris al-Khaulani , daripada Abu Zar r.a., daripada Nabi SAW sebagaimana yang diriwayatkan daripada Allah SWT, Dia berfirman yang bermaksud:
“Wahai para hamba-Ku, sesungguhnya aku telah mengharamkan kezaliman atas diri-Ku, dan Aku jadikan kezaliman sebagai sesuatu yang aku haramkan di antara kamu; Oleh itu, janganlah kamu saling menzalimi.
Wahai para hamba-Ku, semua orang daripada kamu adalah tersesat, melainkan orang yang Aku beri petunjuk. Oleh itu, mintalah petunjuk kepada-Ku, nescaya kamu akan Kuberikan petunjuk.
Wahai para hamba-Ku, semua orang daripada kamu adalah lapar, melainkan orang yang Aku beri makanan. Oleh itu mintlah makanan kepada-Ku, nescaya kamu Kuberi makanan.
Wahai para hamba-Ku, semua orang daripada kamu adalah telanjang, melainkan orang yang Aku berikan pakaian. Oleh itu mintalah pakaian kepada-Ku, nescaya kamu Kuberi pakaian.
Wahai para hamba-Ku, sesungguhnya kamu berbuat dosa pada malam hari dan siang hari, sementara aku mengampunkan semua dosa kamu. Oleh itu mohonlah ampun kepada-Ku, nescaya Kuampuni kamu.
Wahai para hamba-Ku, sesungguhnya janganlah sekali-kali kamu melakukan satu kemudaratan yang dapat menimbulkan mudarat bagi-Ku. Sekali-kali kamu juga tidak akan mampu melakukan sesuatu kemanfaatan yang dapat menimbulkan manfaat bagi-Ku
Wahai para hamba-Ku, sekiranya kamu yang terdahulu dan yang terakhir daripada manusia dan jin semuanya memiliki (hati sebagaimana) hati orang yang paling bertakwa, maka hal itu tidak akan menambah (keagungan) sedikitpun di dalam kerajaan-Ku.
Wahai para hamba-Ku, jikalau kamu yang terdahulu atau yang terakhir dari manusia dan jin semuanya berada di suatu tanah lapang, kemudian memohon kepada-Ku, lalu Kuberikan kepada setiap pemohan sesuai dengan permohonannya, maka hal itu tidak akan  mengurang (sedikitpun) kekayaan yang ada pada-Ku, melainkan seperti halnya air yang melekat di sebiji jarum jika jarum tersebut dicelupkan ke dalam lautan (lalu diangkat).
Wahai para hamba-Ku, sesungguhnya amalan kamu itulah yang akan Kuhisab, kemudian Aku memberi balasannya secara sempurna. Maka sesiapa mendapat balasan yang baik, hendaklah ia memuji Allah; dan sesiapa mendapat balasan yang buruk, maka janganlah sekali-kali mencela, melainkan terhadap dirinya sendiri.
(Riwayat Muslim no 2577: Petikan daripada Kitab berjudul Ringkasan Riyadhus Solihin susunan Imam Nawawi) 
Demikianlah Firman Allah yang telah diterima oleh Baginda Rasulullah SAW dan diriwayatkan oleh para sahabat lebih 1,400 tahun yang lalu. Semoga ayat-ayat Allah ini dapat memberi petunjuk kepada kita sebagai HAMBA ALLAH.  Dari-Nya kita datang dan kepada-Nya jualah kita kembali.
Hidup di dunia ini tak ubah bak permainan penuh dengan kepalsuan, kepura-puraan dan tipu daya. Bagaimana kita hendak berhadapan dengan pelbagai ancaman berupa nafsu ammarah diri sendiri,  kecetekan ilmu, kekeruhan hati, kegelisahan jiwa, godaaan syaitan dan pengaruh keseronokan dunia. Apakah dan manakah petunjuk sebenarnya yang boleh membawa kita melalui  jalan yang lurus menuju ke pangkuan Allah Taala. Hidup di dunia ini umpama sedetik masa berbanding dengan alam akhirat yang kekal abadi. Supaya hidup di dunia yang hanya sekali sahaja ini dapat kita guna dan manfaatkan untuk kehidupan akhirat yang kekal abadi. 
Saya tutup bingkisan kali ini dengan satu firman Allah bermaksud: " “Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang boleh menyampaikan kepadaNya (degan mematuhi perintahNya dan meninggalkan larangan- Nya); Dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan” (Al-Maa’idah: 35)
Sekian salam sejahtera, Was'salam!

No comments:

Post a Comment