Thursday, May 5, 2011

RENUNGAN MINDA HATI BUDI

BAGAIMANA MENGANALISIS DAN MEMECAHKAH
MASALAH SEDIH DI HATI?

Bahagian kedua buku berjudul Ke Arah Hidup Tenteram dan Bahagia, tulisan  Dale Carnegie ini mengandungi dua bab (bab 4 dan 5) yang menumpu kepada Teknik Asas Dalam Menganalisis Kesedihan Hati.

Bab 4 bertajuk "Bagaimana menganalisis dan memecahkan masalah sedih di hati". Mengetahui dan memahami punca sebenar yang menyebabkan kesedihan hati adalah amat peting supaya tindakan berikutnya yang bertujuan menghapuskan kesedikan hati dapat dirancang dan dilakukan dengan bekesan. Ada tiga langkah yang diperkenalkan iaitu:

1. Carilah dan kumpulkanlah seluruh masalah yang ada.
2. Buatlah analisis terhadap fakta-fakta tersebut.
3. Buatlah keputusan dan bertindaklah sesuai dengaan keputusan tersebuat.

Dalam langkah pertama kita perlu mencari dan mengumpulkan semua fakta yang ada. Tanpa fakta yang mencukupi kita tentu sukar untuk punca sebenar yang menyebabkan kesedihan hati yang sedang dialami. Mencari dan mengumpulkan semua fakta bagi masalah kesedihan yang sedang dialami menjadi begitu penting sebagai langkah awal ke arah penyelesiannya. Punca atau sebab sebenar yang menimbulakn kesedihan hati (berbentuk kerisauan, kebingungan, kebimbangan, kekecewaan, putus asa atau lain-lain) dapat dikenalpasti.

Pada peringkat kedau, semua maklumat dan fakta berkaitan masalah yang dikumpulkan itu perlu dianalisis secara terperinci bagi menentukan apakah punca sebenar kepada masalah yang dialami. Apa yang pentung ialah semua maklumat dan fakta yang diberikan itu mestilah tepat dan jujur. Jika terdapat  sebarang maklumat atau fakta yang ditinggalkan atau disembunyikan, maka analisis itu nanti tidak dapat menggambarkan punca atau sebab yang sebenarnya.

Ingin saya kemukakan satu analogi yang mudah. Katalah anda menghadapi masalah sakit kepala yang agak serius.  Apakah punca atau sebab sebenar kepada masalah tersebut? Secara teorinya mungkin ada pelbagai faktor/sebab yang menjadi punca atau sebabnya. Perkara ini dapat dipastikan setelah semua fakta dan maklumat berkaitan dengan diri anda dikumpulkan dan dianalisis. Daripada analisis itu nanti tentu anda dapat mencari punca atau sebab sebenar anda sakit kepala.  Ia boleh jadi berpunca daripada masalah anda tidak cukup tidur, tekanan pekerjaan, tidak cukup masa rehat, terdedah kepada panas matahari berlebihan, terlalu lama memandu, mengalami tekanan darah tinggi, terlalu memikirkan mengenai sesuatu atau lain-lain.

Pada peringkat ketiga. anda tentu dapat membuat keputusan mengenai apakah tindakan selanjutnya setelah punca atau sebab sebenar dipastikan. Pada fikiran anda apakah jalan penyelesaian yang terbaik? Di sini anda mungkin dapat menyenaraikan pelbagai cadangan yang mungkin dapat anda  lakukan. Pilihlah satu cadangan yang anda fikir paling objektif, tepat dan terbaik bagi  menyelesaikan punca atau sebab kepada kesedihan hati anda. Ini adalah peringkat di mana anda perlu bertindak dengan bijaksana.

Dalam kes sakit kepala misalnya anda mungkin mengambil satu atau lebih daripada satu tindakan berikt: Anda mungkin perlu tidur secukupnya, atau mengambil cuti rehat sehari dua, menggunakan kenderaan awam bagi mengelakkan keletihan memandu sendiri, meredakan teanan di tempat kerja, memakai pakaian yang sesuai/menutup kepala jika terpaksa bekerja dalam keadaan terdedah panas matahari, mengambil diet yang sesuai, memakan ubat atau berjumpa doktor bagi merawat tekanan darah tinggi.

Sebagai rumusannya cuba anda beri jawapan kepada soalan-soalan berikut: (Anda sendiri perlu menulis jawapannya)

1. Apakah yang sedang saya sedihkan atau risaukan?
2. Apa yang dapat saya lakukan terhadap masalah tersebut
3. Inilah tindakan yang dapat saya lakukan bagi mengatasi masalah tersebut.
4. Bilakah tindakan-tindakan itu akan saya lakukan?

Sekian selamat mencuba. 



No comments:

Post a Comment