Wednesday, May 4, 2011

WASIAT

TUNDUKKAN NAFSUMU SEBELUM ENGKAU DITUNDUKANNYA  (Sheikh Abdul Kadir Jailani)

"Berpaling dari Allah SWT ketika turunnya hukum-hukumNya, bererti mati agama, binasanya tauhid, musnahnya keredhaan dan keikhlasan. Sedangkan hati orang mukmin tidak mengetahui, mengapa dan bagaimana hendak melayan nafsunya. Bahkan ia berkata: "Benar....! Semua nafsu itu mesti dilawan, ditentang dan dimusuhi."Oleh yang demikian barangsiapa yang ingin memperbaiki dirinya, maka hendaklah ia berlatih untuk memerangi nafsunya, sehingga dirinya bebas daripada cengkaman kejahatan dan pengaruh nafsu, kerana seluruh nafsu itu mengajak kepada kejahatan.

Apabila kamu mampu menggembleng dan menundukkan nafsumu, maka seluruh nafsu itu akan menjadi baik, yakni kebaikan yang berada dalam mkebaikan. Sehingga jadilah ia nengikut semua ketaatan dan meninggalkan semua kejahatan dan kedurhakaan. Dalam keadaan yang demikian, maka ducapkan baginya firman Allah yang bermaksud "Wahai jiwa yang tenang....! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan penuh redha dan diredhaiNya. Maka mesuklah kamu ke dalam golongan hambaKu dan masuklah ke dalam sorgaKu".

(Petikan sebahagian syarahan yang disampaikan oleh Al-Sayyid Sheikh Muhyiddin Abdul Qadir Al-Jailani di Madrasah al-Ma'murah, Adad pagi, 3 Syawal 545H)
Salam sejahtera, wassalam.

No comments:

Post a Comment