Tuesday, March 22, 2011

WASIAT

NIKMAT ALLAH  (SYEIKH AHMAD IBNU ATHAILLAH)

"Sesungguhnya manusia dalam menghadapi nikmat Allah terbagi menjadi tiga golongan, iaitu:
Pertama, orang yang lalai kepada Allah dengan kelalaian yang amat sangat. Pengaruh inderanya sangat kuat sehingga mata hatinya padam tak bersinar. Maka dia selalu melihat kebaikan (pertolongan) itu dari makhluk, bukan dari Allah Penguasa Sekelian Alam. Bila yang demikian ini sudah merupakan iktikad, maka syiriknya sudah jelas. Ertinya dia itu termasuk orang musyrik. Tetapi kalau hal itu hanya sandaran sahaja (ertinya pemberi kebaikan adalah Allah, tetapi disandarkan bahawa penyebabnya adalah makhluk) maka syiriknya termasuk samar.

Kedua, orang ahli hakekat (orang khash), iaitu orang yang telah melupakan makhluk kerana telah melihat Allah (dengan penglihatan mata hatinya). Dia telah melenyapkan sebab-musabab kerana telah melihat Dzat yang menentukan sebab (Allah). Dia itulah adalah hamba yang telah mengadap dihadapan Allah, yang terlihat atasnya cahaya Allah, yang telah berjalan menuju thariqah hingga dia benar-benar mencapai puncaknya. Hanya saja dia itu telah tenggelam dalam cahaya tauhid yang dapat menghapuskan mata hatinya dari melihat makhluk. Hilangnya rasa keduniaan telah mengalahkan keghairahannya kepada dunia, pertemuannya dengan Allah telah mengalahkan penglihatannya kepada makhluk, lenyapnya di dalam Dzat Allah telah mengalahkan perasaanya bercampur dengan makhluk dan hilangnya keadaan makhluk dari penglihatannya telah mengalahkan perasaan hadirnya bersama makhluk.
Ketiga, dari yang paling sempurna daripadanya adalah hamba yang telah minum karunia Allah dan cahaya tauhid-Nya. Maka menjadi bertambah kesedarannya dan hilang penglihatannya kepada dunia. Menjadi bertambah pula rasa kehadirannya di hadapan Allah, maka tidaklah pertemuannya dengan Allah bisa menghalangi penglihatannya kepada makhluk,  dan tidaklah penglihatannya kepada makhluk bisa menghalangi pertemuannya dengan Allah. Dan tidaklah  lenyapnya dirinya di dalam Dzat Allah itu menghalang perasaannya yang tetap bercampur dengan makhluk, dan tidak pula perasaaannya yang tetap bercampur dengan makhluk bisa menghalangi kelenyapan dirinya di dalam Dzat Allah. Dia berikan kepada setiap yang punya hak akan haknya.

Golongan ketiga ini adalah golongan yang dapat bersyukur kepada Allah dan kepada makhluk. Dan dia tidak akan lupa kepada Allah sewaktu bercampur dengan makhluk. Kedua-duanya dipenuhi hak dan bagiannya masing-masing"

No comments:

Post a Comment