Tuesday, March 8, 2011

Memori ini
i
Berlari dalam minda
bermain di penjuru kalbu
sejarah perjalanan diri
merakam beribu hari
hanyalah kenangan belaka
aku tinggalkan jua

Menjajah usia remaja dewasa
pusing keliling roda hidup
kerja buat seorang cikgu
anak didik dah jadi manusia
tabur jasa di desa dan kota
ii
Bunga-bunga harapan bangsa
sumber ilham teguhkan jiwa
hati kecilku ada bertanya
dapat aku bertahan sampai ujungnya
tidak jemu dan kecewa
dalam kerja dituduh kaku

Minda dan hati tidak goyang
isi aspirasi bangsa merdeka
sediakan generasi hadapan
meredah globalisasi liberalisasi
melayari dunia dihujung jari
jadi penerima dan pemberi
iii
Jayakan visi dan misi
pendidikan Malaysia terbilang
generasi baru gagah perkasa
bela diri, keluarga dan bangsa
di persada persaingan global
tidak hilang di mata dunia 

Semuanya jadi kenangan rindu
masa berertiku telah berlalu
kini aku hanya menunggu
senja damai menutup hariku
aku masih belum jemu
menghirup segar udara pagi
iv
Berteduh dari panas mentari
merenung diri dikala senja
apakah aku telah berbakti
pada Dia dan manusia
hanyalah sebiji padi cuma
kuharapkan jadi benih berisi

Pada anak cucu cicit menanti
ingin jua kuwariskan cebisan
pancaran minda dan hatiku ini
menyuluh hati budi
perkasakan diri kalian
jadi insan mukmin sejati

Hanya dapat kutinggalkan
bukan emas permata intan
bukan nama yang terbilang
cuma sebuah kasih sayang
berbunga mawar merah
hiasai memori ini

Kelana Putera
Ipoh, 26 Februari 2011
23 R'Awal 1432

No comments:

Post a Comment