Friday, November 11, 2011

RENUNGAN AL-QURAN 3

SEMUA MAKHLUK BERSUJUD KEPADA ALLAH

Firman Allah bermaksud: "Apakah kamu tiada mengetahui, bahawa kepada Allah bersujud apa yang ada di langit, di bumi, matahari, bulan, bintang, gunung, pohon-pohon, binatang-binatang yang melata dan sebagian besar daripada manusia? Dan banyak diantara manusia yang telah ditetapkan azab atasnya. Dan barang siapa yang dihinakan Allah maka tiada seorang yang memuliakannya. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki." (Al-Hajj: 18)

Semua makhluk ciptaan Allah di langit dan di bumi serta di antara kedua-duanya bersujud kepada Allah termasuklah manusia. Banyak dikalangan manusia itu telah ditetapkan azab atas mereka. Golongan ini tentulah terdiri dari orang-orang kafir. munfiq dan durhaka.

Orang-orang yang dihina oleh Allah pastinya tidak dimuliakan oleh mana-mana manusia. Golongan orang yang paling hina di sisi Allah ialah ahli-ahli neraka dan tempat yang paling hina pada manusia ialah neraka jahanam.

Allah berfirman dengan maksud: "Hai orang-orang yang beriman, ruku'lah kamu, sujudlah kamu, sembahlah Tuhanmu dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan" (Al-Hajj: 77)

Orang-orang beriman diseru untuk ruku', sujud dan menyembah Allah serta berbuat kebajikan supaya mereka mendapat kemenangan. Sesungguhnya Allah telah menjanjikan untuk memberi petunjuk dan pertolonganNya kepada orang-orang beriman dan bertaqwa baik di dunia mahupun di akhirat.

Dalam kehidupan yang singkat ini kita mempunyai masa, kesempatan dan kemampuan untuk membuat kebajikan dan pasti ada banyak jalan untuk berbuat kebajikan sekiranya kita mengetahui dan memahami pengertian dan tujuannya.

No comments:

Post a Comment