Friday, November 25, 2011

RENUNGAN AL-QURAN 12

MENCINTAI ALLAH DAN RASUL MELEBIHI DARIPADA SEMUA YANG LAIN

Allah berfirman dengan maksud:  "Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan kerugian, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai - (jika semuanya itu) menjadi perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusannya (azab seksaNya): kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (durhaka). " (Al-Taubah: 24)

Ayat ini mengandungi peringatan, pengajaran dan petunjuk Allah kepada manusia berkaitan dengan keimanan yang sebenarnya. Antara maksud yang penting dan utama ialah;

1. Jika manusia itu mencintai semua yang perkara lain lebih daripada kecintaan kepada  Allah dan Rasul-Nya dan berjihad untuk agama-Nya (Islam) maka suatu masa Allah akan mendatangkan azab seksanya.

2. Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik, Ia itu orang-orang yang ingkar dan mendustakan ayat-ayat Allah.

3. Kecintaan kita yang paling utama mestilah kepada Allah, RasulNya dan agama Islam.

4. Kecintaan terhadap manusia lain dan perkara lain tidak boleh melebihi kecintaan kepada Allah, Rasul-Nya dan jihad untuk agama Islam.

Erti dan maksud sebenar cinta kita kepada Allah, kepada Rasul dan jihad kepada Agama Islam adalah suatu perkara yang perlu kita pelajari, fahami dan hayati dengan sebenar-benarnya. Apakah yang perlu dan patut kita lakukan untuk mencapai tahap kecintaan sebenarnya kita kepada Allah, Rasul dan Islam. Apakah dalam hidup ini kita mencintai Allah, Rasul dan agama Islam itu melebih daripada semua yang lain-lainnya.

No comments:

Post a Comment