Thursday, December 11, 2014

Getaran Jiwa-Sunyi sepi

Sunyi sepi

Untuk apa...?
aku duduk di sini
apakah hanya untuk
sama-sama kita
bersenda gurau
bergelak ketawa
sanak saudara 
rakan taulan
keliling pinggang
lihat-lihat dunia

apakah kau?
berwajah jelita menarik ingin
bermata galak melirik manja
bibir mesra mengukir sunyum
mulut manis menabur bicara
kau bukan bidadari kayangan
apa lagi mengasyikan

bila nanti
minda malas memikir
hati tak keras berzikir
jiwa tak ukir rasa
kalbu hilang lenyap
iman tak pasang-pasang
ilmu dimamah gelita
amal sombongkan diri
kekayaan timbunkan kebanggaan
kekuasaan hilang belang
kemuliaan serlahkan kehinaan

usiaku tak punyai
banyak erti
muda remaja lalai leka
berpeluk dakapkan dunia
dah dewasa mabuk sasau
rakus memburu bolot
kilauan cinta buta
aduh seronok gila
 
sampai dah tua
mana lagi daya upaya
aku letih
aku layu
aku lesu
bersama senjakala
meresapi sinar
memanggil gelita
menutup hariku
aku pasti hilang
bersama malam
sunyi lagi sepi.

Kelana Putra
Rantau Abang
14 Januarti 2012
Sabtu 19 Safar 1433

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment