Saturday, December 22, 2012

WAHAI PARA HAMBAKU

 
Allah Taala berfirman yang bermaksud:
 
Wahai para hamba-Ku, sesungguhnya Aku telah mengharamkan kezaliman atas diri-Ku dan Aku jadikan kezaliman sebagai suatu yang Aku haramkan di antara kamu; Oleh itu janganlah kamu saling menzalimi.
Wahai para hamba-Ku, semua orang daripada kamu adalah tersesat, melainkan orang yang Aku beri petunjuk. Oleh itu mintalah petunjuk kepada-Ku, nescaya kamu akan Kuberikan petunjuk.
Wahai para hamba-Ku, semua orang daripada kamu adalah lapar, melainkan orang yang Aku beri makan; Oleh itu mintalah makanan kepada-Ku, nescaya kamu Kuberi makanan.
Wahai para hamba-Ku, semua orang daripada kamu adalah telanjang, melainkan orang yang Aku beri pakaian; Oleh itu mintalah pakaian kepada-Ku, nescaya kamun Kuberi pakaian.
Wahai para hamba-Ku, sesungguhnya kamu berbuat dosa pada malam hari dan siang hari, sementara Aku mengampunkan semua dosa kamu: Oleh itu mohonlah ampun kepada-Ku, nescaya Kuampuni kamu.
Wahai para hamba-Ku, janganlah sekali-kali kamu melakukan sesuatu kemudaratan yang dapat menimbulkan mudarat bagi-Ku. Sekali-kali kamu juga tidak akan mampu melakukan suatu kemanfaatan yang dapat menimbulkan manfaat bagi-Ku.
Wahai para hamba-Ku, sekiranya kamu yang terdahulu dan yang terakhir daripada manusia dan jin semuanya memiliki (hati sebagaimana) hati orang yang paling bertaqwa, maka hal itu tidak akan menambah (keagungan) sedikitpun dalam kerajaan-Ku.
Wahai para hamba-Ku, sekiranya kamu yang terdahulu dan yang terakhir daripada manusia dan jin semuanya memiliki (hati sebagaimana) hati orang yang paling derhaka, maka hal itu tidak akan mengurangi (keagungan) sedikitpun dalam kerajaan-Ku.
Wahai para hamba-Ku, jikalau kamu yang terdahulu dan yang terakhir daripada manusia dan jin semuanya berdiri di suatu tanah lapang, kemudian memohon kepada-Ku, lalu Kuberikan  kepada setiap pemohon sesuai dengan permohonannya, maka hal itu tidak akan mengurangi (sedikitpun) kekayaan yang ada pada-Ku, melainkan seperti halnya air yang melekat pada sebatang jarum jika jarum tersebut dicelupkan ke dalam lautan (lalu diangkat).
Wahai para hambaku, sesungguhnya amalan kamu itulah yang akan Kuhisab, kemudian Aku memberi balasannya secara sempurna. Maka sesiapa mendapat balasan yang baik, hendaklah dia memuji Allah; dan siapa mendapat balasan yang buruk, janganlah sekali-kali mencela, melainkan terhadap dirinya sendiri.
(Muslim meriwayatkan daripada Sa’id bin Abdul Aziz, daripada Rabi’ah bin Yazid, daripada Abu Idris al-Khaulani, daripada Abu Za r.a, daripada Nabi SAW sebagaimana yang diriwayatkan daripada Allah SWT dalam firmanNya…)
(Riwayat Muslim no. 2577)
 
 

No comments:

Post a Comment