Thursday, April 14, 2011

WASIAT

YANG ADA HANYALAH ALLAH (Syeikh Abdul Kadir Jailani)

Sesungguhnya yang ada hanyalah ALLAH, tidak ada pelaku lain selainNya. Tidak ada kebajikan, keburukan, kerugian, keuntungan, manfaat, anugerah, kematian dan kehidupan serta kekayaan dan kemiskinan melainkan semuanya itu adalah di tangan Allah.

Manusia berserta liku-likunya tak ubahnya bagai bayi kecil diribaan ibunya atau seperti mayat ditangan keluarganya. Hamba Allah itu tidak ada bedanya dengan bola dikaki para pemain, ia tidak mempunyai daya dan kemampuan sedikitpun. Adapun bila ia bergilir ke kanan ke kiri ke tepi dan ke tengah dan sekali-sekali melambung ke atas, sentiasa berubah keadaannya hanya kerana oleh para pemain bola belaka, sesungguhnya tak adalah dia, dan dia masuk ke dalam perbuatan Allah semata-mata.

Hamba Allah yang telah menyedari hakikat ini akan terbukalah mata hatinya kerana semuanya adalah perbuatan Allah. Bila ia menyaksikan sesuatu, maka yang dilihatnya adalah Allah. Jika ia mendengar atau mengetahui apa-apa maka semua itu hanyalah firmanNya. manakala ia boleh memahami dan mengerti serta mengetahui sesuatu maka semua itu melalui pengetahuan Allah.

Orang yang telah sampai darjat ini adalah manusia yang beruntung, ia akan dianugerahi Allah dengan kemuliaan kerana dekat denganNya. Ia akan semakin dekat dan cinta serta khusyuk dalam mengingat Allah. Berakhir pada Allah ia, Allah kemudian memimpinnya dan menghiasinya dengan nur ilmu Allah. Terbukalah tabir rahsia-rahsia Allah Yang Mahaagung yang akan menyeretnya ke dalam kesyukuran dan kesabaran shalat." 

No comments:

Post a Comment