Wednesday, October 5, 2011

WASIAT - PENGETAHUAN - PERBUATAN - CINTA

Pengetahuan-Perbuatan-Cinta (Raufmazari Niazi)

"CINTA adalah suatu Jalan ke KEBENARAN, ke PENGETAHUAN, ke PERBUATAN.

Tetapi hanya mereka yang mengetahui cinta yang sebenarnya dapat mendekati hal-hal ini dengan sarana cinta. Yang lain-lain telah menyalahartikan perasaan-perasaan lain tertentu sebagai cinta yang sebenarnya. Yang terlemah dari semua adalah mereka yang mengangankan cinta dan berusaha mendekatinya sebelum mereka dapat memberinya sesuatu atau mengambil sesuatu darinya.

Kebenaran ialah suatu jalan menuju Cinta, Pengetahuan, Perbuatan. Tetapi hanya mereka yang dapat menemukan Kebenaran yang sejati dapat mengikuti Lintasannya sebagai suatu jalan.Yang lain lainnya membayangkan mereka mungkin  mendapatkan Kebenaran, meskipun mereka tidak mengetahui di mana mencarinya, kerana apa yang mereka sebutkan kebenaran adalah sesuatu yang kurang.

Perbuatan adalah suatu Jalan menuju Perbuatan, Cinta, Kebenaran. Tetapi itu bukannya macam pengetahuan seperti yang dianggap oleh orang-orang, maka mereka tdak meraih manfaat darinya. Pengetahuan itu ada di mana-mana, tetapi mereka tidak dapat melihatnya, dan berseru mencarinya sedangkan itu ada di samping mereka selamanya.

Perbuatan adalah juga suatu Jalan. Ini adalah suatu Jalan menuju Cinta, Kebenaran, Pengetahuan. Tetapi perbuatan apa, kapan dan di mana? Perbuatan dengan siapa, dan ke arah tujuan apa? Apakah macam perbuatan yang kita maksudkan kalau kita mengatakan bahawa itu adalah suatu Jalan? Perbuatan yang berbeda sedemikian itu adalah diartikan bahawa manusia mungkin melaksanakan tanpa mengetahuinya. Lagi pula ia umumnya akan begitu tenggelam dalam perbuatan yang lain macamnya sehingga ia tidak mampu untuk melaksanakan perbuatan yang benar yang ia perlukan.

Demikanlah, meskipun kita mungkin salah pendapat dalam mengatakan ini, ketika meneguhkan sebagai suatu fakta yang nyata bahawa: Kebenaran yang luhur telah memberkahi para Guru dengan pengertian dari pengetahuan Jalan-jalan itu. Marilah kita berceloteh lagi tentang Aku mencari Cinta, Aku menghasratkan Pengetahuan dan jika kita tidak menginginkan orang-orang untuk mengetahui bahawa kita adalah kosong, dan sesungguhnya tidak mencari apa-apa, adalah kosong, dan sesungguhnya tidak mencari apa-apa.

Cinta adalah Perbuatan, Perbuatan adalah Pengetahuan, Pengetahuan adalah Kebenaran. Kebenaran adalah Cinta." 

No comments:

Post a Comment