Sunday, August 26, 2012

KISAH-KISAH DARI AL-QURAAN- 7

NABI MUSA DAN  FIRAUN
Nabi Musa as. memperoleh isteri di negeri Madyan

25. Kemudian salah seorang dari perempuan dua beradik itu datang mendapatkannya dengan berjalan dalam keadaan yang tersipu-sipu sambil berkata: “Sebenarnya bapaku menjemputmu untuk membalas budimu memberi minum binatang ternak kami”. Maka tatkala Musa datang mendapatkannya dan menceritakan kepadanya kisah-kisah kejadian yang berlaku (mengenai dirinya) berkatalah orang tua itu kepadanya: “Janganlah engakau bimbang, engkau telah selamat dari kaum yang zalim itu”. 26. Salah seorang daripada perempuan yang berdua itu berkata: “Wahai ayah ambilah dia menjadi orang upahan (mengembala kambing kita), sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah. 27. Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): “Aku hendak mengahwinkan kamu dengan salah seorang dari dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau berkerja denganku selama lapan tahun: dalam pada itu jika engkau genapkan menjadi sepuluh tahun, maka yang demikian itu adalah dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu; engkau akan dapati aku insya-Allah, dari orang-orang yang baik layanannya. 28. Musa menjawab: “Perjanjian itu adalah antaraku denganmu (tetap dihormati bersama): yang mana sahaja dari dua tempoh itu yang aku tunaikan, janganlah hendaknya aku disalahkan. Dan Allah jualah menjadi Pengawas terhadap apa yang kita katakan itu.” (AL-QASAS: 25-28)

 

No comments:

Post a Comment