Sunday, September 29, 2013

ADAM a.s....manusia pertama

PENCIPTAAN MANUSIA PERTAMA –  ADAM A.S.
Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfrman kepada Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmah ketetapan hikmah Tuhan itu dengan berkata: “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahui”. (Al-Baqarah: 30)
30. And (remember) when your Lord said to the angels: "Verily, I am going to place (mankind) generations after generations on earth." They said: "Will You place therein those who will make mischief therein and shed blood, - while we glorify You with praises and thanks (Exalted be You above all that they associate with You as partners) and sanctify You." He (Allah) said: "I know that which you do not know."
Renungan
Adam a.s. adalah manusia pertama ciptaan Allah SWT dan tinggal bersama isterinya Hawa di dalam surga. Kemudian berlaku peristiwa di mana Allah memerintahkan Adam bersama Hawa beserta dengan Iblis keluar dari syurga untuk terus menjalani hidup di alam dunia. Mulai saat itulah Nabi Adam a.s. dan Hawa memulakan kehidupan dunia dan umat manusia (Bani Adam) menjalani kehidupan dunia yang sementara hinggalah ke suatu masa yang Allah tetapkan bila tibanya hari Kiamat. Manakala Iblis dengan anak cucunya telah diberi izin oleh Allah untuk menyesatkan manusia hingga hari kiamat, kecuali orang-orang yang mengikuti jalan yang lurus, jalan agama, jalan Islam, jalan yang Allah tunjuki dengan kitab-kitabNya (Zabur, Taurat, Injil dan Al-Quran) menerusi Rasul-rasul utusanNya.
 
 

1 comment:

  1. Adam a.s. ialah manusia pertama yang Allah ciptakan berasal dari tanah kental/liat yang kering, yang berubah warna dan baunya. Penciptaan nabi Adam a.s. yang kemudian diikuti oleh isterinya Hawa adalah permulaan perkembangan Bani Adam (zuriat keturunan manusia) di muka bumi...menjalani kehidupan dunia...hingga tibanya hari kiamat. Umat demi umat datang dan pergi silih berganti dan mereka diberikan Kitab melalui para Rasul dan Nabi.Ada golongan yang beriman dan ada golongan kafir (kufur ingkar).

    ReplyDelete