Wednesday, September 18, 2013

DOA MEMOHON KEAMPUNAN DAN KEMENANGAN

DOA MEMOHON KEAMPUNAN DAN KEMENANGAN

286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya diusahakan olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.
(Mereka berdoa dengan berkata);
“Wahai Tuhan kami! Janganlah engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami bersalah”. Wahai Tuhan kami! Janganlah engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami”.

“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkau-lah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”. (AL-BAQARAH; 286)

1 comment:

  1. Doa adalah ibadah. Maka setelah bekerja dan berusaha..kita mengharap dan berserah diri kepada Ilahi supaya kita beroleh apa yang kita hajatkan. Kita berdoa untuk memohon maaf dan keampunan atas segala kesalahan dan dosa, Kita juga berdoa untuk memperolehi kemeangan dalam hidup termasuklah ke atas kaum-kaum yang kafir.

    ReplyDelete