Thursday, March 22, 2012

LAFAZ BASMALAH

BASMALAH

Ucapan Basmalah iaitu Bismi’llahi’rahmani’rrahim ialah merupakan suatu bacaan atau ayat yang paling kerap dan paling banyak kita sebut setiap hari, setiap mingggu, setiap bulan, setiap tahun, bahkan sepanjang usia kita. Setiap kita selalu dipesan dan diperingatkan supaya mengucapkan lafaz basmalah ini bagi memulakan sesuatu apa sahaja perkerjaan yang baik-baik.

Nabi saw. bersabda dengan maksudnya: 

“Tiap-tiap sesuatu pekerjaan yang tidak dimulai dengan Bismi’llahi’rahmani’rrahim, maka ia tidak berkat”.

Diriwayatkan dari Daruquthani dari Ibnu ‘Umar r.a. bahawa Rasulullah saw. pernah mengatakan: “Adalah Jibril datang (menjumpai) aku dengan membawa wahyu, mula-mula yang diberikannya kepadaku “Bismi’llahhi’rahmani’rrahim”.

Dari Aisyah r.a. berkata: “Tatkala turun “Bismi’illahi’rahmani’rrahim” bertasbih gunung-gunung hingga kedengaran kepada penduduk Makkah. Orang-orang Kuffar Quraisy berkata: “Muhammad menyihir gunung-gunung”. Maka Allah mendatangkan asap sehingga melindungi penduduk Mekkah”.

Rasulullah saw. bersabda: “Barang sesiapa mengucapkan Bismi’illahi’rahmni’rrahim dengan yakin, bertasbih bersertanya segala gunung dan batu, tetapi manusia tidak mendengar (tasbih gunung-gunung dan batu itu)”.

Sekian, Was'salam! 

No comments:

Post a Comment