Saturday, March 17, 2012

PERIHAL SOLAT 9 - KESEMPURNAAN SOLAT

KESEMPURNAAN SOLAT-2

TAKBIR  Adapun takbir maka sempurnanya dengan tiga: 1. Takbir yang betul. 2. Mengangkat kedua tangan di depan telinga. 3. Dalam takbir mengingati keagungan Allah. 
BERDIRI  Maka sempurnanya berdiri ada tiga: 1. Mengarahkan ke tempat sujud. 2. Mengarahkan hati kepada Allah. 3. Tidak melihat ke kanan dan ke kiri.
MEMBACA FATIHAH  Adapun bacaan mana sempurnanya ada tiga: 1. Membaca fatihah dengan betul dan tertib. 2. Membaca dengan memperhatikan isi ertinya. 3. Mengamalkan apa yang dibaca.
RUKUK  Adapun rukuk maka sempurnanya dalam tiga: 1. Meratakan punggung tidak jungkel dan tidak dongak. 2. Meletakkan kedua tangan pada lutut dan merenggangkan jari-jari. 3. Tumaninah tenang dalam rukuk dan membaca tasbih dengan takdhim mengangungkan Allah.
SUJUD  Adapun sujud maka sempurnanya ada tiga: 1. Meletakkan kedua tangan di muka telinganya. 2. Tidak menghamparkan kedua lengannya. 3.Tumaninah tenang dalam sujud dan membaca tasbih dengan  takhdim mengagungkan Allah.
DUDUK  Adapun duduk maka sempurnanya dalam tiga: 1. Duduk di atas kaki kiri dan menegakkan kaki kanan. 2. Bertasyahhud dengan takhdim dan berdoa untuk dirimu dan kaum mukminin. 3. Salam dengan sempurna.


No comments:

Post a Comment