Tuesday, March 20, 2012

SERUAN ALLAH SWT. - Wahai orang-orang yang beriman (1)


WAHAI ORANG-ORANG YANG BERIMAN – 1

Dalam Al-Quran terdapat banyak firman Allah Taala mengenai orang-orang yang beriman (mukmin). Adalah amat baik dan bermanfaat sekali jika kita dapat mengetahui, mempelajari, mendalami dan menghayati semua ayat-ayat tersebut dengan tujuan untuk memperkasakan keimanan, amal soleh dan ketaqwaan kepada Allah swt. dengan saban waktu berusaha bersungguh-sunguh memperbaiki diri dan mendekatkan diri kita kepada Alllah.

Berikut ini ialah firman Allah mengenai kejayaan dan kesudahan bagi orang-orang yang  beriman. Allah Taala berfirman dengan maksudnya:


“1.Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, 2.Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahayangnya; 3.Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia; 4.Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); 5. Dan mereka yang menjaga kehormatannya, 6.Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidak terela; 7.Kemudian sesiapa yang menginginkan selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas, 8.Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya, 9.Dan mereka yang tetap memelihara sembahayangnya; 10.Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi, 11.Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.” (Al-Mu’minuun: 1-11)

Sekian, Was’salam!

No comments:

Post a Comment