Monday, March 19, 2012

PERIHAL SOLAT 9 - KESEMPURNAAN SOLAT

KESEMPURNAAN SOLAT 3

SALAM Adapun sempurnanya salam maka niat memberi salam kepada malaikat dan orang-orang yang di kanan kiri, dan pandangan matamu tidak lebih dari kedua bahumu.

IKHLAS Adapun sempurnanya ikhlas maka dalam tiga macam; 1. Mengharap keredhaan Allah semata-mata. 2. Merasa bahawa sembahayang itu taufik dari Allah, 3. Engkau pelihara sebaik-baiknya sehingga dapat menghadap bersamamu pada hari kiamat menghadap kepada Allah Taala. 

Dan seterusnya seorang yang sembahayang mengerti benar-benar apa yang dilakukan dan mengetahui nilainya supaya mengucap Alhamdulillah atas taufik yang diberikan kepadanya sehingga ia dapat sembahayang, sebab sembahayang itu menghimpun berbagai kebaikan yang berupa gerak atau zikir. 

Maka apabila seseoang hamba membaca ALLAHUAKBAR maka ia disambut oleh Allah:

Hambaku mengetahui bahawa Akulah yang terbesar dari segala sesuatu, dan ia telah menghadap kepada-Ku, maka bila ia takbir sambil mengangkat kedua tangannya sampai ke telinga yang bererti lepas tangan dari segala sembahayang, selain Allah. Kemudian membaca:
“Subhanaka Allahumma wabihamdika, wa tabarakasmuka, wa ta’ala jadukka wa la illaha ghairuka”

Maksudnya: Maha Suci Engkau ya Allah dan segala puji bagi-Mu, dan berkat nama-M, dan tinggi kebesaran-Mu, dan Tiada Tuhan kecuali Engkau (Tiada yang menjadikan, member rezeki selain Engkau)

Salam, Was’salam! (bersambung dalam siri berikutnya)


No comments:

Post a Comment