Sunday, December 4, 2011

RENUNGAN AL-QURAN 14

PETUNJUK ALLAH KEPADA ORANG-ORANG YANG BERIMAN

Allah berfirman dengan maksud:

"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya, nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang paling baik di dalam syurga 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar" (Ash-Shaaff: 10-12)

Dalam ayat-ayat di atas, Allah dengan frimanNya menyeru dan menawarkan suatu perniagaan kepada orang-orang yang beriman yang mana tawaran dan peluang ini dapat menyelamatkan mereka dari azab yang pedih iaitu seksa neraka.

Perniagaan yang dimaksudkan itu ialah dengan beriman kepada Allah, kepada Rasulnya (Muhammad saw.) dan berjihad ke jalan Allah (agama Islam). Semua ini perlu dilakukan dengan pengorbanan harta dan jiwa (nyawa).

Sekiranya perkara-perkara yang disebutkan iaitu keimanan kepada Allah dan RasulNya dan berjihad ke jalan Allah dilakukan dengan harta dan jiwa nescaya Allah akan mengampuni doso-dosa mereka yang beriman. Seterusnya Allah akan memasukkan mereka ke dalam tempat tinggal yang paling baik itiu syurga 'Adn. Ini adalah suatu keberuntungan atau nikmat yang paling besar.

Ayat-ayat di atas mempunyai maksud yang begitu jelas dan ditujukan kepada orang-orang yang beriman. Terpulanglah kepada setiap kita untuk meneliti, memahami dan melaksanakannya. 

Persoalannya apakah setiap kita yang masih hidup ini telah beriman kepada Allah dan kepada Rasul dan berjihad di jalan  Allah (agama Islam) dengan harta yang biasanya lebih kita sayangi dan dengan jiwa/nyawa kita sendiri.

Kisah teladan orang-orang terdadulu yang beriman dan berjihad di jalan Allah seperti para sahabat, syuhadah dan solihin patut sekali menjadi langkah ikutan kita pada hari ini demi memperolehi keampunan dan rahmat Allah swt. Perkara ini sememangnya mudah untuk kita sebutkan, namun untuk menghayati dan melaksanakannya dengan hati yang tulus ikhlas, berani, sabar dan bertawakal sememangnya amatlah berat melainkan dengan petunjuk dan pertolongan Allah jua.

No comments:

Post a Comment