Monday, April 16, 2012

KISAH PARA NABI - 3

NABI SULAIMAN MENDAPAT BERITA MENGENAI RATU BALKIS

Firman Allah Taala dalam ayat 20-26 surah Al-Naml adalah dengan maksudnya;
[20] Dan (setelah itu) Nabi Sulaiman memeriksa kumpulan burung (yang turut serta dalam tenteranya) lalu berkata: “Mengapa aku tidak melihat burung belatuk? Adakah ia dari mereka yang tidak hadir? [21] “Demi sesungguhnya! Aku akan menyeksanya dengan seksa yang seberat-beratnya, atau aku akan menyembelihnya, kecuali ia membawa kepadaku alasan yang terang nyata (yang membuktikan sebab-sebab ia tidak hadir” [22]Burung belatuk itu tidak lama ghaibnya selepas itu, lalu datang sambil berkata (kepada Nabi Sulaiman): “Aku dapat mengetahui secara meliputi akan perkara yang engkau tidak cukup mengetahuinya, dan aku datang kepadamu dari negeri Saba’ dengan membawa khabar yang diyakini kebenarannya [23] “Sesungguhnya aku dapati seorang perempuan memerintah mereka dan ia telah diberikan kepadanya (serba sedikit) dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan) dan ia pula mempunyai singgahsana yang besar. [24] “Aku dapati raja perempuan itu dan kaumnya sujud kepada matahari dengan meninggalkan ibadat menyembah Allah, dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan (syirik) mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk. [25] “(Mereka dihalangi oleh Syaitan) supaya mereka tidak sujud menyembah Allah yang mengeluarkan benda yang tersembunyi di langit dan di bumi, dan yang mengetahui apa yang kamu rahsiakan serta apa yang kamu zahirkan. [26] “Allah! – Tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar’”.
 20. He inspected the birds, and said: "What is the matter that I see not the hoopoe? Or is he among the absentees? 21. "I will surely punish him with a severe torment, or slaughter him, unless he brings me a clear reason." 22. But the hoopoe stayed not long, he (came up and) said: "I have grasped (the knowledge of a thing) which you have not grasped and I have come to you from Saba' (Sheba) with true news. 23. "I found a woman ruling over them, and she has been given all things that could be possessed by any ruler of the earth, and she has a great throne. 24. "I found her and her people worshipping the sun instead of Allah, and Shaitan (Satan) has made their deeds fair-seeming to them, and has barred them from (Allah's) Way, so they have no guidance,"  25. Al-La (this word has two interpretations) (A) [As Shaitan (Satan) has barred them from Allah's Way] so that they do not worship (prostrate before) Allah, or (B) So that they may worship (prostrate before) Allah, Who brings to light what is hidden in the heavens and the earth, and knows what you conceal and what you reveal. [Tafsir At-Tabari, Vol. 19, Page 149]  26. Allah, La ilaha illa Huwa (none has the right to be worshipped but He), the Lord of the Supreme Throne!
RENUNGAN
Secara ringkasnya ada beberapa perkara penting yang terkandung dalam ayat-ayat di atass iaitu burung belatuk (hud-hud) yang membawa perkhabaran mengenai adanya seorang raja perempuan atau ratu yang memerintah kerajaan Saba yang mempunyai singgahsana yang besar. Mereka semuanya menyembah matahari dan tidak beriman dengan Allah, bahkan dipengaruhi oleh Syaitan yang menyebabkan mereka berbuat syirik.
Sekian terima kasih Was’salaam!


No comments:

Post a Comment