Saturday, April 14, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 75

BALASAN SYURGA ‘ADN UNTUK ORANG-ORANG  YANG BERIMAN DAN BERBUAT AMAL SOLEH
Allah berfirman dengan maksudnya;
(1) Orang-orang kafir yakni ahli-ahli kitab dan oang-orang musyrik  (mengatakan bahawa mereka) tidak akan meninggalkan (agamanya) sebelum datang kepada mereka bukti yang nyata,
(2) (iaitu) serorang Rasul dari Allah (Muhammad) yang membacakan lembaran-lembaran yang disucikan (Al-Quran),
(3) di dalam nya terdapat (isi) kitab-kitab yang lurus.
(4) Dan tidak berpecah belah orang-orang yang didatangkan Al-Kitab (kepada mereka) melainkan sesudah datang kepada mereka bukti yang nyata.
(5)Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatannya kepadaNya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.
(6) Sesungguhnya orang-orang kafir yakni ahli Kitab dan orang-orang musyrik (akan masuk) ke neraka Jahanam; mereka kekal di dalamnya. Mereka itu adalah seburuk-buruk makhluk.
(7) Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, mereka itu adalah sebaik-baik makhluk.
(8) Balasan mereka di sisi Tuhan mereka ialah Syurga ‘And yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah redha terhadap mereka dan merekapun redha kepadaNya. Yang demikian itu adalah (balasan)  bagi orang-orang yang takut kepada Tuhannya. 
1. Those who disbelieve from among the people of the Scripture (Jews and Christians) and among Al-Mushrikun,were not going to leave (their disbelief) until there came to them clear evidence.
2. A Messenger (Muhammad ( )) from Allah, reciting (the Qur'an) purified pages [purified from Al-Batil (falsehood, etc.)].
3. Containing correct and straight laws from Allah.
4. And the people of the Scripture (Jews and Christians) differed not until after there came to them clear evidence. (i.e. Prophet Muhammad ( ) and whatever was revealed to him).
5. And they were commanded not, but that they should worship Allah, and worship none but Him Alone (abstaining from ascribing partners to Him), and perform As-Salat (Iqamat-as-Salat) and give Zakat: and that is the right religion.
6. Verily, those who disbelieve (in the religion of Islam, the Qur'an and Prophet Muhammad ( )) from among the people of the Scripture (Jews and Christians) and Al-Mushrikun will abide in the Fire of Hell. They are the worst of creatures.
7. Verily, those who believe [in the Oneness of Allah, and in His Messenger Muhammad ( )) including all obligations ordered by Islam] and do righteous good deeds, they are the best of creatures.
8. Their reward with their Lord is 'Adn (Eden) Paradise (Gardens of Eternity), underneath which rivers flow, they will abide therein forever, Allah Well-Pleased with them, and they with Him. That is for him who fears his Lord.
RENUNGAN
Firman Allah dalam ayat-ayat di atas mengandungi peringatan dan petunjuk yang jelas mengenai balasan kepada orang-orang kafir dan musyrik termasuk ahli-ahli kitab mereka yang tidak mempercayai dan menolak Nabi Muhammad saw. dan Al-Quran. Mereka adalah seburuk-buruk makhluk yang akan masuk neraka dan kekal di dalamnya. Sebaliknya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh adalah sebaik-baik makhluk dan mereka akan dianugerahi dengan syurga ‘Adn oleh Allah SWT.
Sekian terima kasih, Was’salaam!


No comments:

Post a Comment