Thursday, April 5, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 71 - MEMINDA KITAB SUCI

BALASAN AZAB SEKSA NERAKA KEPADA ORANG-ORANG YANG MENYEMBUNYIKAN KETERANGAN KITAB SUCI
Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
(174) Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan Ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

(175) Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan meninggalkan petunjuk (ugama Allah), dan (membeli) azab seksa neraka dengan meninggalkan keampunan Tuhan. Maka sungguh ajaib kesanggupan mereka menanggung seksa api neraka itu.
(176) (Segala balasan yang buruk) itu adalah dengan sebab Allah telah menurunkan Kitab dengan mengandungi kebenaran (tetapi mereka berselisih padanya); dan sesungguhnya orang-orang yang berselisihan mengenai (kebenaran) kitab, itu sebenarnya mereka adalah dalam keadaan berpecah-belah yang jauh (dari mendapat petunjuk hidayah Allah). (Al-Baqarah: 174-176)
174. Verily, those who conceal what Allah has sent down of the Book, and purchase a small gain therewith (of worldly things), they eat into their bellies nothing but fire. Allah will not speak to them on the Day of Resurrection, nor purify them, and theirs will be a painful torment.
175. Those are they who have purchased error at the price of Guidance, and torment at the price of Forgiveness. So how bold they are (for evil deeds which will push them) to the Fire.
176. That is because Allah has sent down the Book (the Qur'an) in truth. And verily, those who disputed as regards the Book are far away in opposition.
 RENUNGAN
Pertama, orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah Allah turunkan akan di balas dengan azab seksa neraka pada hari kiamat. Perbuatan ahli-ahli Kitab yang semenjak zaman umat-umat terdahulu meminda dan mengubah ayat-ayat dari kitab-kitab Taurat dan Injil banyak Allah ceritakan dalam Al-Quran.Mereka berbuat demikian di atas pelbagai sebab bagi tujuan keuntungan dunia yang sedikit dan sanggup menjual ayat-ayat Allah.
Kedua, pada sisi Allah, mereka adalah orang-orang yang amat rugi dan menzalimi diri kerana sanggup membeli kesesatan dan meinggalkan petunjuk Allah serta sanggup membeli atau menukarkan azab seksa neraka dengan keampunan Allah.
Ketiga, Allah memberikan balasan buruk atau azab seksa neraka itu kerana mereka tetap berselisih pendapat dan pegangan mengenai kebenaran Kitab (semua kitab-Zabur, Taurat, Injil dan Al-Quran) yang Allah turunkan dan wahyukan melalui Rasul-rasulnya. Mereka berada dalam keadaan berpecah belah mengenai kebenaran kitab sehingga begitu jauh daripada mendapat petunjuk Allah.
Terima kasih, Was'salaam!


No comments:

Post a Comment