Tuesday, April 3, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 69 TUHAN YANG MAHA ESA


TUHAN YANG MAHA ESA DAN KEKUASAANNYA

Allah Taala berfirman dengan maksudnya;

(163) Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

(164) Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.

(165) (Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu). Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.


163. And your Ilah (God) is One Ilah (God - Allah), La ilaha illa Huwa (there is none who has the right to be worshipped but He), the Most Beneficent, the Most Merciful.

164. Verily! In the creation of the heavens and the earth, and in the alternation of night and day, and the ships which sail through the sea with that which is of use to mankind, and the water (rain) which Allah sends down from the sky and makes the earth alive therewith after its death, and the moving (living) creatures of all kinds that He has scattered therein, and in the veering of winds and clouds which are held between the sky and the earth, are indeed Ayat (proofs, evidences, signs, etc.) for people of understanding.

165. And of mankind are some who take (for worship) others besides Allah as rivals (to Allah). They love them as they love Allah. But those who believe, love Allah more (than anything else). If only, those who do wrong could see, when they will see the torment, that all power belongs to Allah and that Allah is Severe in punishment.

Renungan

1. Allah ialah Tuhan manusia, Tuhan yang Maha Esa, Tuhan yang berhak di sembah dan tiada Tuhan yang lain melainkanNya, Dia adalah Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

2. Berikutnya Allah menjelaskan dan memperingatkan kepada manusia yang mahu berfikir mengenai tanda-tanda keesaan, kekuasaan, kebijaksanan dan keluasan rahmatNya yang meliputi pelbagai perkara seperti kejadian langit dan bumi, pelayaran kapal-kapal di laut, hujan yang diturunkan, kehidupan tumbuh-tumbuhan dan binatang-binatang di bumi dan peredaran angin dan awan yang terapung-apung di udara.

3. Sungguhpun demikian masih ada diantara umat manusia yang masih mengambil dan menyembah selain dari Allah dan menjadikannya sebagai sekutu-sekutu Allah yang mereka cintai, memuja dan mentaatinya. Sedang orang-orang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah.

4. Orang yang mempersekutukan Allah atau yang syirik itu sesungguhnya tidak akan sanggup berbuat demikian sekiranya mereka mengetahui dan mempercayai bahawa kelak mereka akan menerima azab seksa yang begitu berat dari Allah swt.

Sekian, Was'salaam!

No comments:

Post a Comment