Tuesday, April 24, 2012

KISAH PARA NABI 7

NABI SULAIMAN SEDIA MEMERANGI SABA’ DAN MEMINDAHKAN SINGGAHSANA RATU BALQIS
 [36] Maka apabila (utusan pembawa hadiah itu) datang mengadap Nabi Sulaiman, berkatalah Nabi Sulaiman (kepadanya): “Tidaklah patut kamu memberikan kepadaku pemberian harta-benda, kerana apa yang telah diberikan Allah kepadaku lebih baik dari apa yang telah diberikanNya kepada kamu; (bukan aku yang memandang kepada pemberian hadiah) bahkan kamulah yang bergembira dengan hanya kekayaan yang dihadiahkan kepada kamu (atau yang kamu hadiahkan dengan perasaan megah). [37] “Kembalilah kepada mereka, (jika mereka tidak juga mahu beriman) maka demi sesungguhnya Kami akan mendatangi mereka dengan angkatan tentera yang mereka tidak terdaya menentangnya, dan kami akan mengeluarkan mereka dari negeri Saba’ dengan keadaan hina, menjadi orang-orang tawanan.” [38] Nabi Sulaiman berkata pula (kepada golongan bijak pandainya): “Wahai pegawai-pegawaiku, siapakah di antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsananya sebelum mereka datang mengadapku dalam keadaan berserah diri memeluk Islam?” [39] Berkatalah Ifrit dari golongan jin: “Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah”. [40]  Berkata pula seorang yang mempunyai ilmu pengetahuan dari Kitab Allah: “Aku akan membawakannya kepadamu dalam sekelip mata!” Setelah Nabi Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di sisinya, berkatalah ia: “Ini ialah dari limpah kurnia Tuhanku, untuk mengujiku adakah aku bersyukur atau aku tidak mengenangkan nikmat pemberianNya. Dan (sebenarnya) sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah”.
36. So when (the messengers with the present) came to Sulaiman (Solomon), he said: "Will you help me in wealth? What Allah has given me is better than that which He has given you! Nay, you rejoice in your gift!" 37. [Then Sulaiman (Solomon) said to the chief of her messengers who brought the present]: "Go back to them. We verily shall come to them with hosts that they cannot resist, and we shall drive them out from there in disgrace, and they will be abased." 38. He said: "O chiefs! Which of you can bring me her throne before they come to me surrendering themselves in obedience?" 39. An Ifrit (strong) from the jinns said: "I will bring it to you before you rise from your place (council). And verily, I am indeed strong, and trustworthy for such work." 40. One with whom was knowledge of the Scripture said: "I will bring it to you within the twinkling of an eye!" then when [Sulaiman (Solomon)] saw it placed before him, he said: "This is by the Grace of my Lord to test me whether I am grateful or ungrateful! And whoever is grateful, truly, his gratitude is for (the good of) his ownself, and whoever is ungrateful, (he is ungrateful only for the loss of his ownself). Certainly! My Lord is Rich (Free of all wants), Bountiful."
RENUNGAN

Daripada firman Allah sebagaimana yang disebut dalam ayat-ayat di atas, kita dapat mempelajari dan memahami bahawa Nabi Sulaiman amat menghargai anugerah Allah kepadanya dan tidak memandang kepada harta benda termasuklah hadiah yang diterima dari Ratu Balqis yang menampakkan kebanggaan dengan harta kekayaan yang mereka miliki. Nabi Sulaiman memberi amaran bahawa angkatan tenteranya yang jauh lebih gagah akan memerangi dan menakluki Saba’ jika Ratu dan rakyatnya tidak mahu beriman kepada Allah. Sementara itu Nabi Sulaiman berhasrat memindahkan singgahsana Ratu Balqis ke sisinya dan perkara ini dengan izin Allah telah berlaku dalam sekelip mata. Nabi Sulaiman as amat bersyukur dengan nikmat Allah yang terbentang di hadapan matanya.
Sekian terima kasih,Was’salaam!

No comments:

Post a Comment