Sunday, April 15, 2012

KISAH PARA NABI - 2

NABI SULAIMAN DAN BALA TENTERANYA

Surah An Naml mengandungi firman Allah SWT yang menceritakan kisah Nabi Sulaiam yang mulia dengan mewarisi pangkat kenabian dan kerajaannya. Berikut ialah ayat 16 – 19 yang menceritakan mengnenai Nabi Sulaiman dengan bala tenteranya yang terdiri dari jin, manusia dan burung-burung. Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
[16] Dan Nabi Sulaiman mewarisi (pangkat kenabian dan kerajaan) Nabi Daud; dan (setelah itu) Nabi Sulaiman berkata: “Wahai umat manusia, kami telah diajar mengerti bahasa pertuturan burung, dan kami telah diberikan serba sedikit dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan); sesungguhnya yang demikian ini adalah limpah kurnia (dari Allah) yang jelas nyata.” [17] Dan dihimpunkan bagi Nabi Sulaiman bala tenteranya, dari jin dan manusia serta burung; lalu mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanan masing-masing. [18] Maralah angkatan itu) hingga apabila mereka sampai ke “Waadin-Naml”, berkatalah seekor semut: “Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak mennyedari”. [19] Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu, dan berdoa dengan berkata:” Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah daku – dengan limpah rahmatMu – dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh”.
16. And Sulaiman (Solomon) inherited (the knowledge of) Dawud (David). He said: "O mankind! We have been taught the language of birds, and on us have been bestowed all things. This, verily, is an evident grace (from Allah)." b17. And there were gathered before Sulaiman (Solomon) his hosts of jinns and men, and birds, and they all were set in battle order (marching forwards). 18. Till, when they came to the valley of the ants, one of the ants said: "O ants! Enter your dwellings, lest Sulaiman (Solomon) and his hosts crush you, while they perceive not." 19. So he [Sulaiman (Solomon)] smiled, amused at her speech and said: "My Lord! Inspire and bestow upon me the power and ability that I may be grateful for Your Favours which You have bestowed on me and on my parents, and that I may do righteous good deeds that will please You, and admit me by Your Mercy among Your righteous slaves."

RENUNGAN
Daripada firman Allah swt. dalam ayat-ayat di atas, marilah kita renung fikir akan betapa hebatnya anugerah Allah kepada Nabi Sulaiman a.s yang memerintah dengan memiliki kerajaan yang amat gagah bersama bala tenteranya yang terdiri daripada jin, manusia dan burung-burung.

Sekian terima kasih, Was’salaam!

No comments:

Post a Comment