Sunday, April 8, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 72

MANUSIA DICIPTA DAN DIBANGKITKAN SEMULA
Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
(12) Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah: (13) Kemudian Kami jadikan “pati” itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh: (14) Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (15) Kemudian, sesungguhnya kamu sesudah itu akan mati. (16) Kemudian sesungguhnya kamu akan dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat. (Surah Al-Mukminun: 12-16)
 12. And indeed We created man (Adam) out of an extract of clay (water and earth). 13. Thereafter We made him (the offspring of Adam) as a Nutfah (mixed drops of the male and female sexual discharge) (and lodged it) in a safe lodging (womb of the woman). 14. Then We made the Nutfah into a clot (a piece of thick coagulated blood), then We made the clot into a little lump of flesh, then We made out of that little lump of flesh bones, then We clothed the bones with flesh, and then We brought it forth as another creation. So blessed be Allah, the Best of creators. 15. After that, surely, you will die. 16. Then (again), surely, you will be resurrected on the Day of Resurrection.
RENUNGAN  Firman Allah dalam ayat-ayat 12 hingga 16 (Surah Al-Mukminun) di atas menceritakan dan memperingatkan mengenai kejadian manusia, yang mula asalnya dari tanah, kemudian dijadikan setitis air benih (nutfah) yang ditempatkan atau disimpan pada tempat yang kukuh iaitu di dalam rahim (ibu).
Di dalam rahim ini benih tersebut dikandung dan membesar dari satu peringat ke satu peringkat menjadi segumpal atau seketul darah beku yang menjadi seketul daging, membentuk tulang-tulang yang kemudiannya dibalut dengan daging. Setelah itu dia dibentuk menjadi makhluk manusia dengan segala sifat-sifatnya.
Tahap-tahap perkembangan manusia  di dalam kandungan (embrio) selama 9 bulan 10 hari dapat kita fahami dengan lebih mendalam lagi menerusi pelajaran sains biologi, kesihatan dan perubatan. Selepas itu manusia dilahirkan dan menjalani kehudupan dunia dalam suatu tempoh masa (usia) yang Allah tetapkan.
Setelah menjalani kehidupan dunia, manusia akan mati, berada di alam kubur atau alam barzakh. Setelah sekian lama berada di alam kubur, manusia akan dibangitkan kembali (dihidupkan semula) iaitu bila tibanya hari kiamat.
Pada hari kiamat kelak semua manusia dibangkitkan dan dikumpulkan dihadapan Allah untuk dihisabkan dan menerima pengadilan dan balasanNya.

Sekian terima kasih, Was’salaam!


  

No comments:

Post a Comment