Friday, April 6, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 71

ALLAH MEMBERI TEMPOH KEPADA SETIAP UMAT
 Allah Taala berfirman dengan maksudnya:

 (34) Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan.

(35) Wahai anak-anak Adam! Jika datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu yang menceritakan kepada kamu ayat-ayat (perintah) Ku, maka sesiapa yang bertaqwa dan memperbaiki amalnya, tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

(36) Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.


(34) And for every nation is a [specified] term. So when their time has come, they will not remain behind an hour, nor will they precede [it].

(35) O children of Adam, if there come to you messengers from among you relating to you My verses, then whoever fears Allah and reforms - there will be no fear concerning them, nor will they grieve.

 (36) But the ones who deny Our verses and are arrogant toward them - those are the companions of the Fire; they will abide therein eternally.

RENUNGAN

Ada beberapa peringatan dan pengajaran penting sebagaimana maksud dalam ayat-ayat di atas yang Allah firmankan.

 1.Tiap-tiap umat manusia diberi tempoh masa masing-masing. Dalam sejarah umat manusia, setiap Rasul memimpin dan mengajarkan umat masing-masing mengikut perintah Allah seperti yang diwahyukan didalam kitab-kitab seperti Zabur, Taurat, Injil dan Al-Quran. Allah juga yang mematikan atau melenyapkan sesuatu umat yang terdahulu dan menggantikannya dengan umat yang lain. Umat mutakhir ini adalah umat Islam di bawah pimpinan Nabi Muhammad saw. (semenjak 1433 tahun H dahulu) dengan beriman dan beramal mengikut ajaran-ajaran yang terkandung dalam Kitab suci Al-Quran.

2. Allah memperingatkan Bani Adam (umat manusia) bahawa kehadiran setiap utusan atau RasulNya adalah menceritakan dan menjelaskan ayat-ayat yang merupakan perintahNya. Dalam hal ini orang-orang yang mengikuti ayat-ayat Allah sebagaimana yang di sampaikan oleh Rasul-rasul, dengan bertaqwa dan memperbaiki  amalannya, mereka tidak perlu bimbang akan kejadian buruk yang akan menimpa, bahkan mereka tidak akan berdukacita.

 3.Seterusnya Allah memberi peringatan dan amaran bahawa orang-orang yang mendustakan ayat-ayatNya iaitu perintahNya seperti mana yang terkandung dalam kitab-kitabNya dan disampaikan oleh Rasul-rasulnya dan bersifat angkuh dan tidak mematuhinya adalah ahli-ahli neraka dan mereka itu kekal di dalamnya.

 Sekian terima kasih, Was’salaam!








No comments:

Post a Comment