Saturday, April 21, 2012

KISAH PARA NABI 4

NABI SULAIMAN MEMINTA RATU SABA BERIMAN
DENGAN AGAMA ALLAH

Dalam ayat 27 hingga 31 Surah An-Naml, Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
[27] Nabi Sulaiman berkata: Kami akan fikirkan dengan sehalus-halusnya, adakah benar apa yang engkau katakan itu, ataupun engkau dari golongan yang berdusta. [28]“Pergilah bawa suratku ini, serta campakkanlah kepada mereka, kemudian berundurlah dari mereka; dalam pada itu perhatikanlah apa tindak balas mereka. [29] (Setelah membaca surat itu), berkatalah raja perempuan negeri Saba’: “Wahai ketua-ketua kamu! Sesungguhnya telah disampaikan kepadaku sepucuk surat yang mulia”.[30]“Sesungguhnya surat itu dari Nabi Sulaiman, dan kandungannya (seperti berikut): `Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani'; [31] `Bahawa janganlah kamu meninggi diri terhadapku, dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri (beriman dan mematuhi ajaran agama Allah).

 27. [Sulaiman (Solomon)] said: "We shall see whether you speak the truth or you are (one) of the liars. 28. "Go you with this letter of mine, and deliver it to them, then draw back from them, and see what (answer) they return."29. She said: "O chiefs! Verily! Here is delivered to me a noble letter, 30. "Verily! It is from Sulaiman (Solomon), and verily! It (reads): In the Name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful 31. "Be you not exalted against me, but come to me as Muslims (true believers who submit to Allah with full submission)' "
RENUNGAN

Dalam ayat-ayat di atas kita dapat mengetahui dan memahami diplomasi Nabi Sulaiman as. yang mengutus surat dan meminta Ratu Saba atau Ratu Balkis supaya tidak meninggi diri dan menyeru mereka supaya datang menyerah diri, yakni beriman dan mematuhi agama Allah. Sementara itu Ratu Balkis pula menyedari dan mengakui bahawa surat yang dikirim oleh Nabi Sulaiman itu adalah sepucuk surat yang mulia kerana di dalamnya terkandung kalimat; Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Sekian terima kasih, Was’salaam!




No comments:

Post a Comment