Monday, April 23, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 76

CINTA DAN TAAT AKAN ALLAH SWT

Firman Allah Taala dalam surah ALi-Imran ayat 30 hingga 32 bermaksud:

[30] (Ingatlah) hari (kiamat yang padanya) tiap-tiap seorang akan mendapati apa sahaja kebaikan yang telah dikerjakannya, sedia (dibentangkan kepadanya dalam surat-surat amalnya); dan demikian juga apa sahaja kejahatan yang telah dikerjakannya. (ketika itu tiap-tiap orang yang bersalah) ingin kalau ada jarak yang jauh di antaranya dengan amalnya yang jahat itu. Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan (ingatlah juga), Allah Amat belas kasihan kepada hamba-hambaNya. [31] Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [32] Katakanlah (wahai Muhammad): “Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya.” Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir.

30. On the Day when every person will be confronted with all the good he has done, and all the evil he has done, he will wish that there were a great distance between him and his evil. And Allah warns you against Himself (His Punishment) and Allah is full of Kindness to the (His) slaves. 31. Say (O Muhammad to mankind): "If you (really) love Allah then follow me (i.e. accept Islamic Monotheism, follow the Qur'an and the Sunnah), Allah will love you and forgive you of your sins. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful." 32. Say (O Muhammad ): "Obey Allah and the Messenger (Muhammad)." But if they turn away, then Allah does not like the disbelievers.

RENUNGAN

Daripada ayat-ayat di atas ada beberapa pokok yang semestinya menjadi peringatan dan petunjuk kepada orang-orang yang beriman. Pada hari kiamat kelak setiap orang akan dibentangkan surat-surat amalannya meliputi segala amal baik dan amal jahat yang telah dilakukan semasa hidup di dunia. Allah memerintahkan agar manusia beringat-ingat terhadap kekuasaan (balasanNya) dan juga belas kasihanNya. Manusia diingatkan bahawa jika benar mereka mengasihi (mencintai) Allah, maka mereka hendaklah mengikuti  Nabi Muhammad saw. (iaitu Al-Quran dan sunnahnya). Manusia diperintahkan mentaati Allah dan RasulNya dan sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir.

Sekian terima kasih, Was’salam!




No comments:

Post a Comment