Sunday, June 16, 2013

Kembali untuk menerima balasan

KITA KEMBALI KEPADA ALLAH UNTUK MENERIMA PENGADILANNYA
Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
"Dan Dialah yang menidurkan kamu pada waktu malam, dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada pada siang hari: kemudian Dia bangunkan kamu (dari tidur) padanya, untuk disempurnakan ajal (masa umur kamu) yang telah ditetapkan. Kemudian kepadanyalah tempat kamu kembali, kemudian Dia menyatakan kepada kamu apa yang kamu lakukan" (Al-An'aam: 60)
"Dan Dialah yang berkuasa atas sekelian hambaNya: dan Dia mengutuskan kepada kamu pengawal-pengawal (malaikat-malaikat yang menjaga dan menulis segala yang kamu lakukan), sehingga apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara kamu, lalu diambil (nyawanya) oleh utusan-utusan kami (malaikat); sedang mereka pula (malaikat-malaikat itu) tidak cuai (dalam menjalankan tugasnya)" (Al-An'aam: 61)
"Kemudian mereka (yang diambil nyawanya itu) dikembalikan kepada Allah Pengawas mereka yang sebenar (yang akan membalas dengan adil). Ketahuilah, bagi Allah jualah kuasa menetapkan hukum (pada hari kiamat itu), dan Dialah secepat-cepat Pengira-Penghitung" (Al-An'aam: 62)
Firman Allah swt. dalam ketiga-tiga ayat di atas menceritakan secara ringkas akan apa yang akan kita semua hambanya akan lalui hinggalah mendapat pengadilan dan hukuman atau balasanNya.  Kita diberi kehidupan siang malam, hari demi hari sehinggalah sampai ketika habis ajal atau tempoh usia yang ditetapkan. Semasa hidup di dunia ini malaikat-malaikat diutuskan sebagai pengawal-pengawal untuk menjaga menjaga dan menulis semua perbuatan baik dan buruk yang kita lakukan. Dan malaikat-malaikat ini tidak cuai menjalankan tugas-tugas tersebut, bahkan menurut semua perintah Allah kepada mereka.
Semua orang yang telah mati (di ambil nyawanya) itu dikembalikan kepada Allah. Pada hari kiamat kelak semua orang  pasti menerima hukuman dan balasan  Allah Yang Maha Adil dan setiap orang tidak akan terlepas daripada hukuman dan balasan ini.
Semua perisiwa yang mesti dilalui  disepanjang perjalanan diri manusia, bermula dengan alam arwah (alam roh), alam rahim (ibu), alam kehidupan (alam dunia), alam kubur (alam barzakh), dibangikitkan semula pada hari kiamat hinggalah ke alam akhirat telah Allah ceritakan dan nyatakan di-dalam Al-Quran Nul Karim.  Jika inginkan kepastian dan keyakinan teguh terhadap semua peringkat atau episode perjalanan diri ini,  perlulah kira membaca, mempelajari, meneliti, da memahami sedalam-dalamnya. Semoga kita akhirnya di redhai, diberkati dan diterima  Allah jua.

No comments:

Post a Comment