Sunday, April 8, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 73

ORANG-ORANG YANG BERIMAN BAKAL MEWARISI SYURGA FIRDAUSI
Dalam Al-Quran terdapat banyak firman Allah Taala mengenai orang-orang yang beriman (mukmin). Adalah amat baik dan bermanfaat sekali jika kita dapat mengetahui, mempelajari, mendalami dan menghayati semua ayat-ayat tersebut dengan tujuan untuk memperkasakan diri dengan keilmuan, keimanan, amal soleh dan ketaqwaan kepada Allah berbekalkan usaha bersungguh-sunguh mendekatkan diri kita kepada Alllah SWT.
Berikut ini ialah firman Allah mengenai kejayaan dan kesudahan  yang amat beruntung bagi orang-orang yang  beriman sebagaimana dalam Surah Al-Mukminun ayat-ayat 1 - 11. Allah berfirman dengan maksudnya:
“1.Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, 2. Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahayangnya; 3. Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia; 4. Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); 5. Dan mereka yang menjaga kehormatannya, 6. Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya mereka tidak terela; 7. Kemudian sesiapa yang menginginkan selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas, 8. Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya, 9. Dan mereka yang tetap memelihara sembahayangnya; 10. Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi, 11. (yakni) Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya.” (Al-Mu’minuun: 1-11)



1. Successful indeed are the believers. 2. Those who offer their Salat (prayers) with all solemnity and full submissiveness. 3. And those who turn away from Al-Laghw (dirty, false, evil vain talk, falsehood, and all that Allah has forbidden). 4. And those who pay the Zakat .5. And those who guard their chastity (i.e. private parts, from illegal sexual acts) 6. Except from their wives or (the captives and slaves) that their right hands possess, for then, they are free from blame; 7. But whoever seeks beyond that, then those are the transgressors; 8. Those who are faithfully true to their Amanat (all the duties which Allah has ordained, honesty, moral responsibility and trusts etc.) and to their covenants; 9. And those who strictly guard their (five compulsory congregational) Salawat (prayers) (at their fixed stated hours). 10. These are indeed the inheritors. 11. Who shall inherit the Firdaus (Paradise). They shall dwell therein forever.

Semoga kita semua dapat mempelajari, memahami dan mengamalkan perintah dan petunjuk Allah SWT ini.
Sekian terima kasih, Was’salam!

1 comment:

  1. Orang-orang yang beriman beroleh kejayaan kerana patuh dan taat kepada Allah dalam berbagai-bagai amal baik. Mereka adalah orang-orang yang berhak mewarisi Syurga Firdausi yang penuh kenikmatan dan kesejahteraan.

    ReplyDelete