Wednesday, February 22, 2012

RENUNGAN AL-QURAN 57

ALLAH MELARANG MENGAMBIL ORANG-ORANG KAFIR SEBAGAI TEMAN RAPAT


Allah Taala berfirman dengan maksudnya:
“Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali.” (A-Li ‘Imaran;  28)
Ini adalah suatu ayat yang merupakan perintah dan larangan Allah kepada orang-orang mukmin (orang-orang yang beriman) agar jangan menjadikan oang-orang kafir sebagai teman rapat atau akrab dan sekaligus meninggalkan orang-orang mukmin (saudara seagama Islam). Menjadikan teman rapat boleh diertikan sebagai memberikan kepercayaan sepenuhnya kepada orang-orang kafir dalam bersabahat baik, menyimpan rahsia dan meletakkan kepercayaan kepada mereka.
Perbuatan ini dilarang dan ditegah oleh Allah dan sesiapa yang berbuat demikian ia tidak akan mendapat perlindungan apa-apapun dari Allah. Hubungan rapat mungkin hanya perlu dilakukan bila sekiranya orang-orang Islam bertujuan untuk menjaga diri daripada sesuatu ancaman dan bahaya daripada pihak kafir tersebut.
Dalam ayat ini Allah memerintahkan orang-orang beriman supaya beringat-ingat mengenai kekuasaanNya dan kepadanNya jua tempat mereka di kembalikan. Barang diingat bahawa sesungguhnya kepada Allahjualah orang-orang Islam mesti berlindung dan memohon  pertolongan daripada segala bentuk ancman dan kejahatan orang-orang kafir itu.
Sekian, Was’salam!



No comments:

Post a Comment